Kan ik overgehouden verlofdagen meenemen naar volgend jaar, en hoe zit dat met ATV dagen?

Hallo! Ik ben werkzaam in de bouw en nu ben ik eens goed gaan kijken naar mijn vrije dagen etc. Ik heb dus recht op 20 vakantie dagen 160 uur. 10 vastgesteld door de werkgever en 10 mag ik zelf bepalen. Nu is mijn vraag als ik nou aan het einde van het jaar een paar dagen over houd wordt dit dan meegenomen naar het volgende jaar? Of krijg ik die uitbetaald? En nu heb ik ook atv dagen/ uren dat zijn 120 uren wat kan ik net die uren?

een jaar geleden
1.3K
crispy
een jaar geleden
Hier kan je de CAO voor de bouw downloaden, daar staat het allemaal in.
https://www.bouwendnederland.nl/media/10655/cao-bouw-en-infra-2021-2022.pdf

Antwoorden (1)

Volgens de wet heeft iedere werknemer in Nederland een aantal vakantieuren, dat gelijk is aan het aantal uren dat de werknemer in vier weken op basis van zijn contract werkt.
Daarnaast kan in de CAO zijn bepaald, dat je meer uren opbouwt dan het wettelijk aantal uren. Dit noemt met bovenwettelijke vakantie-uren.
Of jij alleen wettelijke vakantie-uren hebt of ook bovenwettelijke kan ik niet zeggen op basis van de informatie in je vraag. Maar het is wel belangrijk om dit voor jezelf vast te stellen, omdat dit invloed heeft op wanneer je je vakantie-uren moet opnemen:
1. Wettelijke vakantie-uren vervallen zes maanden na het jaar waarin je ze hebt opgebouwd. Dus de vakantie-uren, die je in 2022 opbouwt moet je voor 1 juli 2023 hebben opgenomen.
2. Bovenwettelijke vakantie-uren vervallen vijf jaar na het jaar waarin je ze hebt opgebouwd.
En daarnaast kan het ook nog zo zijn, dat je volgens de CAO ATV- of ADV-uren opbouwt. Dit zijn geen vakantie-uren, maar je bouwt deze uren op doordat je wekelijks meer uren werkt dan het aantal uren dat in je contract staat. In het verleden is dit ingevoerd, toen in Nederland de standaardwerkweek van 40 uur terug ging naar 38 uur. De meeste werknemers werkten 40 uur per week, en bouwden op die manier 2 uren ATV (ArbeidsTijdVerkorting) op. Wanneer je de ATV-uren moet hebben opgenomen is verschillend per werkgever. In je CAO zou moeten staan of je ze mee mag nemen naar het volgende jaar.
een jaar geleden