Vooraf informeren bedrijsarts door werkgever, mag dat?

Mijn leidinggevende stuurt mij naar de bedrijfsarts om te laten beoordelen of ik ziek ben.
Nu heeft zij van te voren een uitgebreide mailngestuurd met daarin de reden dat zij niet gelooft waarom ik ziek ben
Zij denkt dat ik een arbeidsconflict wil vermijden
Mijn arboarts start het gesprek met:
Zo jij heb echt alle schijn tegen je. Vertel eens wat ga jij zeggen waardoor ik nu geloof dat jij wel ziek bent?

Naar mijn idee klopt dit van geen kant
Mijn bedrijfsarts was door de informatie duidelijk niet neutraal meer

Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
tinus1969
9 jaar geleden
Wat vind je huisarts/behandelend arts van je ziekte, wat is zijn verwachting?
Er bestaat trouwens zoiets als deskundigen oordeel UWV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn huisarts acht mij niet in staat om te werken op het moment,
Maar het draait natuurlijk om mijn arbo arts
En die vind van wel
Wat mij hier onwijs dwars zit in de manier waarop het gegaan is.
Niet zoals het hoort dus
En daarom vraag ik me af of dit wel mag
Ivana
9 jaar geleden
Een arbo-arts heeft ook een eed afgelegd en hoort dientengevolge professioneel te handelen. Hij kan hoogstens ontdekken dat je ziekte veroorzaakt wordt door stress binnen je werkkring en dat is ook ziekte.
Hij mag zich niet voor jou negatief laten beïnvloeden door de mail van je werkgever, maar moet een onafhankelijk oordeel vellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/overig/werkgever-vantevoren-contact-opnemen-arbo.439520

Antwoorden (1)

Ja dat mag. De werkgever betaald de arbo-arts en ondersteund de werkgever bij ziekteverzuim van werkgevers.
Een werkgever kan en mag niet beoordelen of een werknemer zich terecht heeft ziekgemeld. Daar is dus de arbo-arts voor.
De werkgever geeft door aan de Arbo-arts dat jij je hebt ziek gemeld. In principe hoeft hij daarbij alleen de noodzakelijke gegevens door te geven, zoals je naam, adres en telefoonnummer. Maar hij mag ook zijn kant van het verhaal vertellen, ( de informatie die u heeft gegeven bij de ziekmelding en over zijn eigen waarnemingen)

Wel vind ik de start van het gesprek onprofessioneel van de arts. Uiteraard moet hij/zij objectief bekijken of je ziek bent of niet. Of dat nu lichamelijk of geestelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Eens met laatste opmerking. Toen de bdrijfsarts begon met 'Zo jij heb echt alle schijn tegen je. Vertel eens wat ga jij zeggen waardoor ik nu geloof dat jij wel ziek bent?' had je dus keihard moeten zeggen: mijn huisarts heeft gezegd dat ik niet mag werken, en die heeft er meer verstand van dan mijn leidinggevende.
Ik zou meteen voor deskundigenoordeel UWV gaan + kijken hoe het klachtenreglement werkt. Eventueel ook medisch tuchtcollege wegens 'onjuiste bejegening' -dat zal ze leren!