Hoe kan ik controleren of de hoogte van mijn vakantietoeslag juist is?

Ik heb mijn vakantietoeslag ontvangen, aangezien mijn contract is verlopen. Alleen klopt het bedrag volgens mij niet, sinds een vriendin even veel heeft gewerkt en verdient, maar 3x zo meer krijgt. Hoe kan ik achterhalen dat zij niets inhouden, want zij is familie van hun en ik enkel werknemer. Dus heb het gevoel dat ze niet eerlijk met het geld zijn momenteel. Ze beweren dat het wel klopt....

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Je vertelt er niet bij of die vriendin nog in dienst is.
Bij een van mijn werkgevers werd het vakantiegeld in mei uitbetaald, maar ging het over januari tot en met december. Een deel (januari - mei) werd achteraf betaald, een deel (juni - december) vooruit. Dat kon betekenen dat je vakantiegeld moest terugbetalen als je na mei uit dienst ging.
In de cao zou moeten staan wat het % vakantiegeld is. Daarmee kun je zelf proberen te gaan rekenen.
Verder staat vaak op een loonstrook een bedrag vermeld wat je hebt opgebouwd aan vakantiegeld. Je zou van twee opvolgende maanden de salarisstroken kunnen vergelijken: bouwt zij meer vakantiegeld op dan jij?

Antwoorden (2)

Normaal gesproken wordt vakantiegeld uitbetaald in mei. Dat is dan de opgebouwde vakantietoeslag van mei vorig jaar tot mei dit jaar. Ga je voor mei uit dienst, dan ontvang je op dat moment je opgebouwde vakantietoeslag van mei vorig jaar (of later als je na mei in dienst kwam) tot het moment dat je uit dienst gaat.

In de cao en arbeidsovereenkomst staat hoeveel vakantietoeslag je opbouwt. Meestal is dat 8% van je brutojaarsalaris, omgerekend naar het bruto salaris dat je daadwerkelijk hebt verdiend. Op je loonstroken kun je dat ook zien. Als er ergens een keer uren verrekend zijn ivm overwerk en afwezigheid, of als je door ziekte tijdelijk minder loon hebt ontvangen, bouw je ook minder vakantietoeslag op. Heb je extra loon ontvangen of een eindejaarsuitkering, dan ontvang je ook daarover vakantietoeslag.

Los van het vakantiegeld bouw je vakantiedagen (of -uren) op. Vakantiedagen die je nog niet hebt opgenomen, kunnen worden uitbetaald bij einde contract. Misschien had je vriendin nog vakantiedagen over en jij niet?

Als het zo is dat het verschil tussen jou en je vriendin inderdaad is ontstaan door voortrekken door het bedrijf, dan is het eerder aannemelijk dat je vriendin meer krijgt dan waar ze recht op heeft, dan dat jij te weinig krijgt. Dat is wellicht zuur, maar kun je niets tegen doen.
2 jaar geleden
Je kunt met je loonstrookje / briefje zien en uitrekenen op hoeveel je recht zou hebben aan vakantiegeld. Ik ben daar zelf ook niet goed in, en heb ook wel eens een jaar te weinig (salaris, in dat geval) gekregen, zonder dat ik daar erg in had. Als je het zelf niet snapt, ga dan met je loonstrookje naar iemand die daar goed in is, een familielid, vriendin, of bijv. een rechtswinkel, een hulppunt in de bibliotheek, en vraag of iemand met je mee kan kijken. Dan weet je het zeker... En inderdaad, zoals ook Inekez1 zegt, het KAN zijn dat je vriendin MEER krijgt dan waar zij en jij recht op hebben, maar daar kun jij geen rechten aan ontlenen!