Wie is 'verzorgende niveau 3'?

In verschillende polisvoorwaarde staat dat de zorg in de wijk geboden mag worden vanaf een verzorgende niveau 3 of een verzorgende in de individuele gezondheidszorg (VIG-er) (en uiteraard ook verpleegkundigen). Ook wordt er gezegd dat de beroepsgroep nog aan het nadenken is wat de voorwaarde zijn om daarvan af te wijken.

Mijn vraag is: wie is verzorgende niveau 3. Kan dit een MDW- SPW- Helpende + (met extra certificaties), iemand met een startkwalificatie in de gezondheidszorg die de opleiding verzorgende doet. Etc.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Een verzorgende niveau 2 richt zich met name op het welzijn van de cliënt en voert licht verzorgende handelingen uit, zoals koffie zetten, ontbijt klaarmaken, assisteren bij wassen en aankleden en huishoudelijke werkzaamheden als stofzuigen en afwassen.

Een verzorgende niveau 3 mag verpleegtechnische handelingen uitvoeren, zoals injecteren, katheteriseren en een maagsonde inbrengen. Verzorgenden zonder deze opleiding zijn hiertoe niet bevoegd.
Een MDW-er of SPW-er zal hiervoor dus het certificaat ‘Verzorgende en Verpleegtechnische Handelingen' nodig hebben.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Simon, Helder! Hartelijk dank, ook voor de bron “mens en kracht”. Staat precies hoe dat inderdaad moet gekwalificeerd te worden.