Kan mijn werkgever mij verplichten te werken op 31 december (oudjaar)?

Ik had gisteren dus aangegeven bij mijn werkgever dat ik liever niet op 1 januari wilde werken, maar toen zei hij: "Dan werk je maar op 31 december." Mag dat? Ik werk trouwens bij de supermarkt en het rooster is nog niet gemaakt.

Ritsuka
3 jaar geleden
31 december is geen feestdag.
marjolein55
3 jaar geleden
Ten 1e is 31 december geen feestdag dus mag je wel werken. En ten 2e als er nog geen officieel rooster is zou je af moeten wachten tot dat er wel is. Het kan ook zo zijn dat er meer collega s op die dag vrij willen nemen.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Oudejaarsdag is niet een officiële feestdag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens de Winkeltijdenwet dienen winkels op kerstavond 24 december om 19.00 uur te sluiten. De beide kerstdagen en Nieuwjaarsdag zijn feestdagen en hiervoor geldt eveneens verplichte sluiting. Gemeenten kunnen hier vrijstelling voor verlenen. Volgens de Winkeltijdenwet is 31 december, Oudjaarsdag, geen feestdag. Kerstavond en Oudjaarsdag zijn dit jaar echter op zondag en vallen derhalve mogelijk in een vrijstelling door de gemeente.

Per gemeente kan een vrijstelling worden verleend van het hiervoor beschreven openingsverbod. Informeer dus goed bij uw eigen gemeente. Komt uw winkel in aanmerking voor de vrijstelling en is de winkel open, houdt u er dan rekening mee dat de CAO bepaalt dat boven het normaal geldende weekloon voor ieder gewerkt uur het uurloon wordt betaald, vermeerderd met een toeslag van 100%.