Kan een bedrijfsarts eisen dat men met gekneusde lichaamsdelen auto rijdt?

Een bedrijfsarts adviseert mijn partner, die na een valpartij ernstig gekneusde armen heeft, om te proberen auto te rijden. Kan je misschien weer licht werk doen, aldus de arts. En dit terwijl zij lichamelijk zwaar werk verricht ... Kneuzingen schijnen een langdurige zaak te zijn. Zij kan amper tillen, de sleutel niet in het slot omdraaien en zich amper wassen. Bestaat er een medisch voorschrift, waarin staat dat (a) een arts dit niet kan eisen zonder persoonlijk te hebben te hebben geconstateerd of iemand daadwerkelijk met zijn/haar armen kan werken? En onze tweede vraag is, is zij met deze kwetsuren eigenlijk wel verzekerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga naar de huisarts en laat deze een advies uitbrengen vandaag nog. Belangrijk dat deze bevindingen worden opgenomen in je medisch dossier. Kneuzingen vallen onder de zorgverzekering. Of je strafbaar bent indien je in deze toestand gaat rijden zou ik bij een verzekeraar checken maar je hebt natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid.

Antwoorden (1)

De bedrijfsarts heeft een adviserende functie. Hij brengt dus advies uit over de arbeidsgeschiktheid dan wel arbeidsongeschiktheid van je partner naar haar werkgever.

Omdat de werkgever volgens de wet niet in staat is een oordeel hierover te vellen zal de werkgever hierin meestal het advies van de bedrijfsarts volgen. Als de bedrijfsarts zegt dat zij weer moet gaan werken dan zal hij tevens de werkgever adviseren dat zij arbeidsgeschikt is voor haar functie. Het is dan aan de werkgever om wel of niet te eisen dat ze komt werken.

Het antwoord is dus nee, de bedrijfsarts kan dit niet eisen. In de praktijk komt het er echter meestal op neer dat je wel moet gaan werken omdat de bedrijfsarts de werkgever adviseert of jij wel of niet kunt werken. Als de bedrijfsarts vindt dat jij kunt werken zal de werkgever dat meestal ook vinden.