Mag een werkgever je verbieden om een mobiele telefoon bij je te dragen tijdens het werk?

Het gaat niet om werk waar een mobieltje gevaarlijk kan zijn. Het is de bedoeling dat je in de pauzes naar je telefoon kijkt.

Op dit moment moeten wij ondertekenen dat we de regels kennen en men roept wel dat ze een oogje dicht knijpen en dat we bereikbaar moeten zijn ivm kinderen op school etc maar het gaat mij dus om of ze het mogen verbieden in 2012.

Verbieden social calls te houden is iets anders. Het gaat dus puur om het verbieden 2 uur lang bereikbaar te zijn ivm noodgevallen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor noodgevallen kun je je kinderen toch naar de conciërge laten bellen? Die haalt je er dan bij als het echt nood is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De concierge kan MIJ toch niet bellen op mijn werk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kan jou toch bereiken in geval van nood.
Ik had 35 jaar terug ook een fulltime werkende moeder, toen ik na een val van de fiets naar het ziekenhuis moest, was mijn moeder er zó.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: ik ging er even van uit dat je voor de klas staat; mijn man is ook niet bereikbaar maar als er echt iets aan de hand is, haalt de concierge hem uit de les.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ging je daar van uit? Ik werk in een magazijn en de leidinggevenden hebben allemaal een privemobiel op zak en die worden geregeld gebeld door het thuisfront. Het voelt voor mij aan alsof hun kinderen belangrijker zijn dan de mijne. Ik wil gewoon in 2012 gebruik kunnen maken van mijn mobieltje en dan is het aan HUN om te bepalen of ik dat teveel doe. Daar mogen ze wat mij betreft een waarschuwing voor geven maar ik wil gewoon dat mijn zonen mij kunnen bellen als er wat is met hun mobiel. Op zich gaat het oogluikend toegestaan worden maar het gaat mij om het ondertekenen: dat wil ik niet. Ik wil een verklaring dat ik wel een mobiel op zak mag hebben, die verklaring kunnen ze wat mij betreft afpakken als mensen duidelijk misbruik maken van hun mobiel onder werktijd. Mijn zoon was bijv van de week helemaal in paniek omdat hij zijn sleutel niet kon vinden toen hij uit huis moest, ik heb hem rustig kunnen maken en toen kon hij wel zijn sleutel vinden. Dit soort gesprekken wil ik gewoon kunnen voeren. Ik werk hard en snel genoeg!

Antwoorden (4)

Als het een regel is die in het conract staat als jij die tekent als je de baan krijgt wel, anders niet omdat je het recht hebt om voor noodgevallen bereikbaar te zijn vooral als je een gezin hebt of iemdand in slechte gezondheid is, of trnzij het bedrijf word overgenomen door iemand anders mag die regels aanpassen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mogen ze is tegenwoordig heel normaal
De baas betaalt er namelijk niet voor dat mensen sms'en of facebooken of zoiets in de door hem betaalde uren.
Als de baas vind dat je bereikbaar moet zijn krijg je wel een mobiel van de zaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leest niet goed: ik wil weten of het verboden is om in nood bereikbaar te zijn voor als er wat met mijn kinderen is. Ik vind het prima dat facebooken en sms'en alleen tijdens de pauze mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedrijfsregelement is wettelijk geldig dus ja
Ja, dat mag hij als dit staat in (bijv.) het organisatiehandboek en er in de ondertekende overeenkomst staat dat de bepalingen in dit handboek geacht worden onderdeel uit te maken van de arbeidsovereenkomst.

Is dat erg? Nee. In de tijd dat de mobiele telefoon nog niet was uitgevonden waren er net zo goed noodgevallen (een overlijden, gezinsleden die wegens een zwaar ongeluk per ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht) en dan was een telefoontje naar het vaste toestel van de afdeling voldoende om een leidinggevende tot actie te doen overgaan.

Maar tegenwoordig zie je de mobiele telefoon al opduiken in de supermarkt om bij het thuisfront te informeren welk merk margarine in welke hoeveelheid dient te worden aanggeschaft. Wat leefden we toch eenvoudig in de tijd van het boodschappenlijstje.

En -ik verzin het niet- er zijn mensen die het toestel zelfs meenemen in hun doodskist. Beter gezegd: de nabestaanden van een overledene stoppen het toestel daarin. Maar de crematoria waarderen dat niet want een ontploffende accu is niet goed voor de oven. En past ook niet bij het stemmig karakter van het geheel.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betreffende crematoria; stond van de week een artikel op nu.nl. Het glas van de telefoon smelt, loopt uit de oven en gaat in de voegen van de tegels zitten. Deze kunnen hierdoor niet meer krimpen & uitzetten, met alle gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zullen ze toch de oven niet indoen. Pacemakers worden verwijdert, dan laten ze die telefoon toch niet liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die mogen (of mochten misschien) mee de oven in. Dit vanuit de gedachte dat de ziel van de overledene contact kan zoeken.
Ik kom op internet tegen dat je werkgever je inderdaad (wettelijk) mag verbieden om je privetelefoon bij je te dragen:

'Is het toegestaan om het gebruik van de mobiel tijdens werktijd te gebruiken?
Ik denk het wel, want onder werktijd wordt u geacht te werken, en niet prive-telefoontjes te plegen. Bovendien kan het in het belang zijn van de veiligheid binnen het bedrijf dat men niet wordt afgeleid door de telefoon, vooral bij productiebedrijven. Het is niet voor niets dat bellen in de auto wordt afgeraden.'
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=45279

'Mijn vriendin is zwanger, mijn werkgever verbied me om mijn telefoon bij me te dragen. Mag dat?
Dat ligt eraan welk belang de werkgever heeft bij het verbieden van die GSM's. Jouw belang is, in dit geval, duidelijk.
Dat betekent dat wanneer de werkgever gsm's wil verbieden, hij ook moet garanderen dat mensen in jouw situatie wel direct bereikbaar zijn.'
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/verbod+op+gsm+gebruik+op+werk/p/27190?sid=99dbfc60fc6aa9da0c4b38db9b6bcd95/printertopic/1/

Je zou voor de zekerheid kunnen kijken of er via de OR iets te regelen is, als er een OR op je werk is uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is blijkbaar een reglement. Als er een OR is, of zou moeten zijn, dan moet dit reglement goedgekeurd zijn door de OR. Het gaat nl over veiligheid en privacy. Als het een kleine onderneming is, kan de baas vaak makkelijker regels stellen.
Redelijkheid en billijkheid is dan belangrijk. En als er af en toe toch een oogje wordt dichtgeknepen lijkt mij dat er weinig problemen zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doki je antwoord is duidelijk vanwege je bronnen die je hierin vermeldt dus een +
Je hebt bovenin wel een fout gemaakt,je schrijft nl ik denk het wel maar moet niet zijn ;-)