Kan ik per direct ontslag nemen?

Het gaat om het volgende op mijn werk heb ik een Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitgestelde prestatieplicht. 6 Januari 2012 ben ik in dienst getreden. Er staat in Artikel 2 dat de dienstbetrekking wordt aangegaan voor bepaalde tijd en wel 6 maanden. In Juli loopt mijn contract af. Ik wil echter niet wachten en per direct vertrekken. Heb het totaal niet meer naar mijn zin op mijn werk. Het plezier, de zin, en de motivatie zijn helemaal weg.. Horecawerk er wordt mij altijd gezegd sneller te werken elke keer hetzelfde liedje gewoonweg gezeik..

Nou heb ik een contract als oproepkracht. Kan ik problemen verwachten. En wat voor gevolgen heeft het voor mij als ik tegen de wet in ga.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Volgens mij kan je zo weg? Alleen als jezelf ontslag neemt heb je geen recht op een uitkering, dan zou je ontslagen moeten worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoort er bij in de Horeca, als jij niet tegen kritiek kan (of het pushen door leidinggevende) is dit waarschijnlijk niet een branche waar jij in zou moeten werken.

Je proeftijd bedraagt maximaal 2 maanden dus daar ben je al ruimschoots overheen. Dan moet je gaan kijken wat voor contract je hebt: ik had bijvoorbeeld vroeger een 4 uren contract, deze ben je verplicht te werken. Ook had ik 1 Maand opzeggingstermijn, maar aangezien je al over de eerste van de maand heen bent zou dat betekenen dat je eind Juli kan stoppen dus dat maakt voor jou nu niets uit of dat nou wel/niet in je contract staat.

En de gevolgen die het heeft: Als jij bij een toekomstige baan wil aangeven dat je een kleine 5 maanden in de Horeca werkt je geen referenties hebt. Als jij ergens zomaar weg gaat vergeet het dan maar dat jou huidige baas de moeite wil nemen om met positieve referenties over jou te komen.

Beter zou zijn om met een leidinggevende om de tafel te gaan zitten waarom het jou zo slecht bevalt en of hier misschien verandering in kan komen. Anders zou ik nog even doorbijten tot je contract afloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt een oproepcontract hebt, kun je aangeboden werk gewoon niet accepteren. Je bent dan niets verplicht want je hebt een oproepcontract. Als je inderdaad die vrijheid hebt om werk te weigeren, kun je dat doen tot je contract eindigt in juli. Wat beter is, is dat je met je leidinggevende in gesprek gaat en vertelt dat dit werk niets voor je is en eventueel waarom. Dat is netter en dan kun je voorleggen dat je je contract met ingang van direct wilt stoppen.

Omdat je oproepkracht bent, lijkt me dat geen probleem want je kunt het aangeboden werk nog steeds weigeren. Kijk dat voor de zekerheid wel even na in je contract want ik ben niet thuis in de horeca-CAO.

Succes en ik wens je een nette afronding en een andere leuke baan waar je wel op je plek bent.