ben je verplicht je werkgever te melden dat je een baan er bij hebt?

ik werk bij de thuiszorg mini/maxi contract 3 uur per week,kleine organisatie en ben nu in de gehandicaptenzorg een 0-uren contact aan gegaan, waar ik veel kan werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (3)

U had aan uw eerste werkgever toestemming moeten vragen of u bij een andere een tweede baan mag aanvaarden, er kunnen namelijk belangen van de werkgever geschaad worden.

Op dit moment moet u uw "oude" werkgever als nog inlichten over uw tweede baan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik geen 40 uur werk ben ik vrij die naar eigen inzicht aan te vullen; m.i. heeft kan een werkgever mij niet verbieden extra inkomen te verwerven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
staat meestal in je contract, of dat je naast je baan bij een ander mag werken, en of dat binnen dezelfde branche (zorg) is of niet.
Nee, dit ben je niet verplicht omdat het soms gewoon verboden is om elders te gaan werken ivm een concurrentiebeding. Als je wel gewoon een andere baan in dezelfde sector mag aannemen ben je nooit verplicht je werkgever in te lichten.

Let wel op je heffingskorting, zorg dat dat niet bij beide werkgevers wordt ingehouden anders moet je volgend jaar veel geld terugbetalen.

Verder zul je moeten gaan bedenken hoe je het gaat doen met het combineren van de twee banen maar daar zul je best goed over nagedacht hebben. Ik combineer 4 banen, en dat is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jurisprudentie betreffende arbeidsrecht is er goed op na lezen. Het hebben van een tweede baan zonder toestemming van de werkgever is aanleiding tot het geven van ontslag op staande voet omdat het de belangen van de werkgever kan schade. Persoon is namelijk niet meer volledig inzetbaar voor de werkgever op tijdstippen die de werkgever mogelijk zou willen.
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal juist theodbn je moet een andere functie melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat voorbij aan het feit dat toestemming niet nodig is als er niets in de weg staat voor het werk bij je eerste baan. Hoezo niet meer volledig inzetbaar? Het gaat hier niet om een fulltime eerste baan toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: waarom geef je niet gewoon een link naar dat arbeidsrecht zodat het voor mij en de vraagsteller is na te lezen. Bij de post bijv wordt je geadviseerd om er geen zwaar werk bij te doen omdat je dan wellicht het postwerk niet aan kan maar ze kunnen het je niet verbieden en je wordt ook niet verplicht om door te geven dat je op andere dagen ander werk doet. Het eerste contract is een min/max 3 uurs contract en het tweede een nul urencontract. Dat zit elkaar niet in de weg omdat de eerste functie al een oproepbasis heeft en dan mag je altijd nee zeggen.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij de post misschien maar ik weet dat in de meeste arbeidscontracten of aanname procedures of in de personele procedures heel duidelijk van de werknemer wordt verlang en geëist andere werkzaamheden te melden en als je een andere werkzaamheid erbij neemt dit ook moet melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan maar dan moet Theo dat zeggen in zijn antwoord, het is echt niet zo dat je OVERAL verplicht bent om door te geven dat je nog een baan neemt.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle dat klopt maar bij veel organisatie is dat wel zo. Iedereen die daar mee te maken heeft kan dat weten wat daar is hij of zij van op de hoogte gebracht. Het wordt ook gevraagd in de procedure en verteld bij aanname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je dat toch als antwoord geven, net zoals dat theo verwijst naar iets als een concurrentiebeding maar dat zorgt er al voor dat je niet eens elders mag werken, dat heeft niet te maken met toestemming vragen. Hetzelfde dus dat niet in je contract moet staan dat je verplicht bent om het door te geven.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle een concurentie beding is meestal als je naar een andere baan gaat binnen een sector. Een meldplicht van een andere baan en nevenfucties is als je naast je huidige werk iets anders erbij gaat doen. Dat is dus niet voor alle functies en ook niet bij alle werkgevers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle, ga jij dan eens werken bij Sandd of een ander bedrijf dat aan verspreiding doet. en laat dit is ter oren komen van je werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk Theo, want DAT mocht niet maar dat is het stukje concurrentiebeding waarover ik het heb in mijn antwoord. Ik mag daar niet solliciteren en dat gaat ver voor doorgeven dat je een andere baan erbij hebt. Dat heb ik ook niet ontkent. Postnl heeft er helemaal niets mee te maken dat ik ook nog 3 andere banen heb waar ik wel mag werken. Als ik keurig werk volgens mijn contract bij post.nl wat ik ook keurig steeds kleiner ben gaan maken sinds september hebben ze er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou wel handig zijn, als je in dezelfde straten waar je voor post.nl de post bezorgd, ook de krant of de post van Sandd rondbrengt. Kan je het in 1 keer doen, veel efficiënter dan dat er nu 3 verschillende postbezorgers bij mij langskomen iedere dag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja pokemon maar blijkbaar was dat systeem te duur vroeger ;) Overigens heb je er geen 3 meer, selectmail is opgegaan in sandd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag ook niet bij VSP of een andere bezorgmaatschappij aan de gang. Daarbij gaat het hier in beide gevallen ook om een zog instelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag WEL bij VSP aan de slag want dat is een onderdeel van post.nl! Verder klopt wat je zegt maar dan is dus het antwoord: je mag er niet solliciteren als dat in je contract staat. Als je wel bij een andere instelling mag werken en er staat niet in je contract dat je door moet geven dat je ook een anderen baan hebt ben je dat dus niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Etab; JUIST heeft het niet te maken met concurrentie, dat weet ik wel. Je mag dan niet eens solliciteren, dat staat er ook. Als in je contract niet staat dat je het verplicht bent dan ben je het ook niet verplicht. Dat is het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Bij de post bijv wordt je geadviseerd om er geen zwaar werk bij te doen omdat je dan wellicht het postwerk niet aan kan" En jij denkt dat Post.nl gewoon ziekengeld betaald als je bij de andere werkgever door je rug gaat? Vergeet het maar, ontslag zal dan volgen wegens werk aanvaarding dat post.nl schaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je begint bij de post kan dat al een jaar of 15 niet meer als fulltimer. Niet omdat het zo zwaar is maar het moest een bijbaan worden met goedkope mensen. De post heeft zich allang neergelegd bij het feit dat mensen daarnaast wat anders doen zoals bijv wielrennen ofzo. Verder kun je ook bij het spitten door je rug gaan, bij een wintersportvakantie kun je je been breken of je kunt nog idiotere dingen gaan doen: dat mag allemaal in je vrije tijd. Het is een ADVIES voor jezelf, niet voor hun! Net zoals ze jou die wintersportvakantie niet kunnen verbieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat weer dingen door elkaar aan het gooien die er niet toe doen. Als je tijdens je vrij tijd en niet werkend voor een andere baas iets overkomt moet de werkgever gewoon ziekengeld betalen. Is dit gebeurd bij een andere werkgever ontstaat er een geheel andere situatie daar de andere werkgever profijt heeft gehad van jou wat nu ten koste gaat van de oude werkgever. Maar goed jij wilt als zo vaak zo iets niet begrijpen, een discussie is dan ook onzinnig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We leven niet meer in een tijd van kostwinnaars en fulltimebanen theo. Daar hebben werkgevers zich allang bij neergelegd. Je kunt niet een bijbaan aanbieden van max 12/15 uur per week en van je werknemer verwachten dat die de rest van de week op de bank tv zit te kijken. Verder: zullen we ophouden met beledigen? Misschien moeten we sowieso maar even niet meer op elkaar reageren. Wat jij doet moet jij weten maar ik ben er wel klaar mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder: het zou natuurlijk kunnen dat je gewond raakt door iets waar de arbeidsinspectie bij moet komen maar dat is iets anders dan gewoon rugklachten of gewoon over een pallet struikelen en je enkel breken. Dat kan ook gebeuren als je de hond uitlaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als jij je hond uit laat heeft een andere werkgever er profijt van. Knap
itsme
10 jaar geleden
Deze discussie heeft inmiddels lang genoeg geduurd. Het is niet de bedoeling hier je gelijk te halen, de bedoeling van het plaatsen van reacties is het vragen en verkrijgen van toelichting op eerdere berichten.
Dat is inmiddels voldoende aan de orde geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Itsme!
Je bent niet verplicht om dit aan je werkgever te melden als hier verder niets over is vastgelegd in je bestaande arbeidscontract, dan natuurlijk wel.

In bepaalde omstandigheden kan het wel verstandig zijn om dit te melden omdat je anders op een gegeven moment een overlap kunt krijgen, maar omdat je een 0-uren contract bent aangegaan en ook niet erg veel verplichte uren maakt kun je dat makkelijk zelf regelen. Dus het schenden van de belangen van de 1e werkgever lijkt me ook niet aan de orde.

Dit zou wel het geval kunnen zijn als je heel erg veel uren in de gehandicaptenzorg zou gaan maken op basis van het 0-uren contract en daardoor bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zou raken. Maar dit is allemaal nogal theoretisch.