Mogen vakantiedagen gebruikt worden om minuren op te vangen door corona bij 6 uren contract?

Ik werk normaal in de keuken van het bejaardenhuis, dit doe ik alleen in het weekend. Ik heb een contract voor minimaal 6 uur per week. Door de coronamaatrdegelen eten de bewoners nu op de kamer, waardoor er minder werk is. Ik werk hierdoor ongeveer nog 4 uur per week. Omdat ik een contract heb voor minimaal 6 uur, krijg ik wel minimaal 6 uur uitbetaald omdat dit verplicht is, maar ik kom daardoor ook in de minuren te staan omdat ik te weinig werk. Hier was een oplossing voor bedacht. Ik kon bij de huishouding helpen met kamers schoonmaken om zo extra uren te krijgen en m’n minuren weg te werken. Nu is er bij de huishouding geen werk meer, dus kan ik m’n minuren niet meer wegwerken en krijg ik er weer meer. M’n leidinggevende zei dat we hier een andere oplossing voor moeten bedenken, zoals mijn vakantiedagen gebruiken om de minuren weg te werken. M’n vraag is of dit is toegestaan. Zij hebben mij een contract gegeven voor minimaal 6 uur, dus het is hun verantwoordelijkheid dat ik niet genoeg uren krijg op dit moment, maar toch moet ik ervoor opdraaien door mijn vakantiedagen in te leveren. dat terwijl dit komt door de coronamaatregelen waar ik niets aan kan doen.

3 jaar geleden
1.6K
Thecis
3 jaar geleden
Dit hangt af van wat er in je contract staat, wat er in de CAO staat (als die er is) en wat er met de OR is overlegd.
In principe mag het niet, maar er zijn omstandigheden waardoor het wel gerechtigd is.

Antwoorden (1)

Je schrijf: "Zij hebben mij een contract gegeven voor minimaal 6 uur, dus het is hun verantwoordelijkheid dat ik niet genoeg uren krijg op dit moment."

En dat is precies wat het is. Krijg je maandelijks uitbetaald, dan is het aan de baas om in die maand voor voldoende werk te zorgen. BINNEN die maand kan er met minuren geschoven, maar als er buiten jouw schuld niet voldoende werk is, dan is dat jammer voor je baas en mogen minuren NIET doorgeschoven worden naar een andere maand.

Opm. kijk even in je contract wat daar voor periode staat. Meestal is dat per maand, maar je zou ook een contract van 6 uur per dag, of 30 uur per week kunnen hebben. Waar het om gaat is dat binnen die periode geschoven kan worden. Maar niet daarbuiten.