persoonlijk faillissement na een veroordeling, hoe nu verder?

Wij hebben een tijdje geleden iets via internet besteld, en dit vervolgens retour gestuurd. Echter hebben we ondanks een bevestiging van de leverancier nooit geld retour gehad. We hebben dit voor de rechter laten komen en zijn in het gelijk gesteld.
De uitspraak is nu 2 weken geleden. Nu wil deze persoon zich failliet laten verklaren.... Hij is overigens persoonlijk aansprakelijk. Hoe gaat dit verder, kan ik fluiten naar mijn centen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat u met het vonnis in de hand naar een deurwaarder kunt met het verzoek om te executeren. Er lijkt haast bij te zijn, dus de deurwaarder kan dan het beste zo snel mogelijk beslag leggen op iets dat genoeg waarde heeft. Dat kunnen spullen zijn, maar het kan ook een bankrekening zijn. U hebt waarschijnlijk een nummer, maar het is natuurlijk de vraag of er op die rekening nog geld staat: het kan al zijn doorgesluisd naar een andere rekening.
Zo'n beslag is allereerst bedoeld om te voorkomen dat iemand zijn waardevolle spullen of geld wegsluist, maar bij een opeisbare vordering en een veroordelend vonnis kan het beslag ook worden gebruikt om de vordering te innen.

Een faillissement kan overigens niet zomaar. De wet zegt dat je meer dan één schuldeiser moet hebben en dat je bent opgehouden met betalen; ik weet niet hoe dit met hem zit. De rechter moet het faillissement uitspreken; die toetst of het aan de wettelijke eisen voldoet en daar gaat tijd overheen. Als hij toewijst, kunnen alle schuldeisers zich melden en dan bepaalt de curator hoe het vermogen van de gefailleerde kan worden gebruikt om de schulden af te lossen.
Het kan zijn dat hij alleen bluft en dat hij helemaal niet failliet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als hij persoonlijk aansprakelijk is, zou hij dit eventueel uit eigen zak moeten betalen, dit kan natuurlijk alleen als de rechter hem persoonlijk aansprakelijk heeft gesteld.

je kunt als deze persoon weigert te betalen, nogmaals naar de rechter gaan, en hem laten dagvaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is persoonlijk aansprakelijk gesteld, maar hij laat zich persoonlijk failliet verklaren, wat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou als ik jou was terug naar je rechter stappen.
om in ieder geval het bedrag op te eisen, of het nou uit zijn eigen kas moet of niet!
Als hij inmiddels failliet is verklaard (want daar ziet het toch wel naar uit) dan moet je je vordering indienen bij zijn curator (link werd al gegeven bij een vorig antwoord), anders kan je gewoon executoriaal beslag laten leggen op zijn bezittingen.

Als hij daadwerkelijk failliet is verklaard is de kans erg klein dat je het volledige geldbedrag terug kan krijgen, er zijn namelijk nogal wat preferente schuldeisers waarschijnlijk. (Belastingdienst, loon van de curator, hypotheek en pandhouders, en ga zo maar door). Jouw vordering is slechts een concurrerende vordering, dus als er nog geld overblijft na het voldoen van alle vorderingen van de preferente schuldeisers is jouw vordering aan de beurt. Ook al is hij hoofdelijk aansprakelijk, dat is hij in principe voor al zijn vorderingen.

Kortom; wel zo snel mogelijk indienen bij zijn curator, maar het blijft afwachten of je het volledige bedrag terugkrijgt.