Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen ze me nu verplichten weekenden of nachten te werken?

Ik heb fase C bij uitzendbureau, werkte 24 uur per week. Nu is mijn opdracht gestopt. Kunnen ze me nu verplichten weekenden of nachten te werken?
NB Ik ben 62 jaar

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
Castle
4 jaar geleden
De werkgever dient de roosters te bespreken met de ondernemingsraad en rekening te houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers.
Nachtarbeid dient een onderdeel te zijn van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en werknemers worden dienen goed voorgelicht te zijn over de risico’s van nachtarbeid en de maatregelen die die risico’s kunnen verminderen. Iedere werknemer die voor de eerste keer arbeid in nachtdienst gaat verrichten, wordt in de gelegenheid gesteld om vóór de aanvang van die arbeid een arbeidsgezondheidskundig onderzoek te ondergaan (Artikel 2.43 van het Arbobesluit).
Ook daarna dient er een periodiek medisch onderzoek (PMO) plaats te vinden. Mocht uit een dergelijk onderzoek blijken dat de nachtarbeid gezondheidsproblemen met zich meebrengt, dan is de werkgever verplicht al het mogelijke te doen om te zorgen voor ander werk overdag. Bron:https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/nachtdienst/wat-zegt-de-wet-over-nachtdiensten
Castle
4 jaar geleden
Je kan eventueel een wetswinkel of juridisch loket contacteren. De eerste sessie is vaak gratis.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De Arbo wet geeft hierover geen uitsluitsel. Alleen hoe vaak het maximaal mag. Daarbij zijn er verschillen of het collectief geregeld is of niet.
Kijk voor details hier en bekijk anders de hele wet, die ook via deze link te vinden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding