Wat moet je doen als een klant een product terug brengt bij de servicebalie?

Haii, ik werk nu al een tijdje in een supermarkt bij de kassa.
Mij lijkt het opzich leuk om later ook werkzaamheden achter de servicebalie te verichten.
En uiteraard wordt je dan helemaal ingewerkt maar ik vraag me toch steeds het volgende af:
Wat moet je nou doen als een klant een product terug brengt bij de servicebalie.
Uiteraard neem je dan het product in en geef je het geld terug, alleen moet je dan nog iets doen om het systeem te laten weten dat er iets is teruggebracht en dat er dus geen kassaverschil is?
Kan iemand mij dit uitleggen?

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
SentWierda
3 jaar geleden
Wat je bij de servicebalie moet doen hangt af van wat de reden is dat het product wordt teruggebracht.
Het kan zijn dat de klant thuis ontdekt dat een product is gekocht dat een maand over tijd is (ik overdrijf niet: het komt voor). Dan zijn er twee mogelijkheden: thuis weggooien of terugbrengen (met kassabon!) en om hetzelfde product vragen met een goede datum.
Het kan ook zijn dat de klant per ongeluk een verkeerde variant van het product heeft gekocht (bijv. pittig i.p.v. neutraal): dan brengt de klant het onaangebroken terug (met kassabon!) en ruilt het om bij de balie.
Mocht het omruilen niet mogelijk zijn omdat het gevraagde product niet aanwezig is, dan krijgt de klant het geld terug.
Het ene supermarktconcern is ruimhartiger dan het andere concern m.b.t. het compenseren van vergissingen die door de supermarkt zijn gemaakt. Voorbeeld: een verkeerde streepjescode op een product - waardoor euro's teveel zijn betaald.
Voor de klant geldt: zonder kassabon de supermarkt verlaten is altijd onverstandig.

Antwoorden (2)

Uiteindelijk doet de kassacomputer het eigenlijke werk. Als een klant iets terugbrengt scan je dat in, registreert het op de kassa als retour en de kassa geeft een kassabon voor teruggave.
Jij geeft het geld terug en de kassa klopt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ah ja, dat klinkt heel logisch!
Weet iemand waar dit op de kassa's van Albert Heijn staat?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@heyitskayleex
Als je al kassamedewerker bent bij AH kan je dat toch het beste aan je collega's vragen?
Antoni
3 jaar geleden
Je zal als medewerker dan nog wel ervoor moeten zorgen dat wordt nagegaan of het product opnieuw kan worden verkocht en dat het, mits het voor verkoop geschikt is, daarna weer in de winkel wordt aangeboden voor verkoop. Mogelijk moet die keus (en het eventuele terugzetten in de winkel) later ook nog in het kassa-systeem worden geregistreerd. Als servicebaliemedewerker zal je zo'n product waarschijnlijk even apart moeten leggen op een afgesproken plek. De rest zal in de loop van de dag kunnen worden geregeld (eventueel door collega's), afhankelijk van de aard van het product.
Elder161 heeft waarschijnlijk wel gelijk, maar jouw vraag hoor je mijns inziens te stellen aan degene die je inwerkt op de servicebalie.

Het kan best zijn dat jouw organisatie nog iets anders van je vraagt. Zo vraagt men bij de servicebalie bij de Jumbo hier altijd om een reden van terugbrengen. Als klant ben je niet verplicht daarop te antwoorden, maar klantantwoorden kunnen een organisatie wel nuttige info opleveren. Bijvoorbeeld als een klant aangeeft dat hij 4 stuks van een product gekocht had, er 1 geprobeerd had, maar het product echt ontzettend vies vond en daarom de andere 3 producten weer terug wil brengen.De filiaalmanager kan dit signaal dan doorsturen naar het hoofdkantoor. Krijgen ze daar meer negatieve meldingen over een product, dan zal het hoofdkantoor daar zeker mee aan de slag gaan. Mogelijk wordt het product dan uit alle winkels gehaald en eist het hoofdkantoor een onderzoek bij de leverancier.