Mag een werkgever je twee uur van tevoren oproepen (in de thuishulp)?

Is het toegestaan dat een werkgever je twee uur van tevoren oproept (in de thuishulp, zorg) en verwacht dat je kan werken? Tijdens de uren dat ik zou moeten komen werken stond ik wel als 'beschikbaar', maar er was niks ingepland. (0-uren contract). Ik was zelf in de veronderstelling dat een werkgever dat 24 uur van tevoren zou moeten aangeven.... de werkgever beweerde echter dat de zorg nou eenmaal korte termijnwerk is en je dus gewoon beschikbaar moet blijven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
bamibal
4 jaar geleden
Word je betaald voor de uren dat je beschikbaar bent, maar (nog) niet ingepland? Oftewel, gaat het om een soort piketdienst?

Antwoorden (1)

Hij mag het doen maar daar hoef je niet op in te gaan. De ondergrens (mits dit in de CAO staat) is nu een dag. De regels sinds 2020:

"Oproeptermijn minimaal 4 dagen van te voren

Uw werkgever moet u minstens 4 kalenderdagen van tevoren oproepen voor werk. Als uw werkgever u minder dan 4 dagen van tevoren oproept, bent u niet verplicht om te komen werken. Uw werkgever moet de oproep schriftelijk of elektronisch doen. Dat kan bijvoorbeeld een e-mail of een WhatsApp bericht aan u zijn. Maak goede afspraken met uw werkgever over hoe u bereikbaar bent.

Als de werkgever de oproep binnen 4 dagen afzegt of de werktijden verandert, dan heeft u sinds 1 januari 2020 recht op loon over de uren waarop u was opgeroepen.

In een cao kan worden vastgelegd dat de oproeptermijn van 4 dagen wordt verkort tot (minimaal) 1 dag."
.
Voor de volledigheid:
Voor een bereikbaarheidsdienst gelden andere regels. Dan heb je op een bepaald moment dienst (zonder dat je op je werk bent) en moet je naar je werk komen als de nood aan de man/vrouw is. Omdat het een dienst is, gelden er ook weer regels voor. Het is een vorm van een dienst die ook wel consignatie wordt genoemd.
Zie de tweede bron. Voor aanwezigheidsdiensten geldt:

Werkt u regelmatig in aanwezigheidsdiensten? Dan gelden voor u de volgende regels:

een aanwezigheidsdienst mag maximaal 24 uur duren;
binnen een periode van 26 weken mag u maximaal 52 keer een aanwezigheidsdienst hebben;
binnen een periode van 26 weken mag u maximaal 48 uur gemiddeld per week werken;
direct voor en na een aanwezigheidsdienst heeft u een rusttijd van minstens 11 uur. (...)
Voor de rest: zie de bron.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duidelijk! bedankt voor uw antwoord!