Ik wil de opleiding fysiotherapie gaan doen, zit hier toekomstperspectief in?

Ik zit in mijn examenjaar van de havo en wil fysiotherapie gaan studeren omdat ik heel erg van bewegen en sporten hou en het heel erg boeiend vind hoe het menselijk lichaam werkt. Nou was mijn vraag wat het toekomstperspectief voor een afgestuurde fysiotherapeut is?
Hoe zit het met het salaris, ik ben ook zeker een typ dat dan de lef heeft om een eigen praktijk op te starten. Is dit slim?

bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Wat is je kans op een baan?

Als je nu aan een opleiding hbo fysiotherapie begint, is de kans dat je straks werk vindt groot. De werkgelegenheid voor fysiotherapeuten in Nederland is goed. Zelfs in het buitenland, bijvoorbeeld in Scandinavische landen, Duitsland en Zwitserland, is de vraag naar in Nederland afgestudeerde fysiotherapeuten groot. De meeste afgestudeerden kunnen terecht in de gezondheidszorg, waar nog altijd banen bijkomen. Banen voor fysiotherapeuten bij bedrijven en fitnesscentra zijn erg in opkomst. Dit werk is vooral gericht op de preventie van klachten: je houdt je bijvoorbeeld bezig met de juiste werkhouding van werknemers of de lichamelijke voorbereiding van sporters.
Wat is het carrièreperspectief?

Als fysiotherapeut werk je in dienst van een instelling zoals een ziekenhuis of revalidatiecentrum. Je kunt je ook als zelfstandige vestigen en een eigen praktijk beginnen. De overheid stelt hoge eisen aan het beroep van fysiotherapeut. Daarom is het beroep wettelijk beschermd: alleen gediplomeerden mogen de titel fysiotherapeut gebruiken.

Je hebt uitzicht op een afwisselende baan met goede carrièremogelijkheden in binnen- en buitenland. Je kunt ook doorstuderen aan een universiteit, of je specialiseren door het volgen van bijvoorbeeld de post-hbo opleiding Bedrijfsfysiotherapie.