Als je mivt opbouwt gaat het van je minuren af?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Wat meer toelichting zou handig zijn. Wat is MIVT? Als het om werk gaat, welke CAO?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Meeruren in Vrije Tijd
Thuiszorg

Antwoorden (1)

Nee, MIVT mag niet van je minuren afgetrokken worden.

De uren die je meer werkt dan je contract, krijg je standaard gewoon uitbetaald. Maar je kunt dus ook aangeven dat je deze meeruren in vrije tijd (dus in verlof) wil krijgen. Meeruren in Vrije Tijd is dus een recht dat je hebt opgebouwd.

De werkgever draagt het risico als hij een werknemer te weinig uren laat werken. Dit is geregeld in artikel 7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek: “De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.”
Er bestaat dan recht op het loon over deze uren of die nu gewerkt worden of niet.
SimonV