Als de arts bevoegd en bekwaam is voor de specifieke werkzaamheden, dan mag dat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt je dan geen verpleegkundige noemen trouwens - dat is een beschermde titel - maar als iemand zoals gezegd bevoegd en bekwaam is voor de gevraagde werkzaamheden, zal dat nauwelijks een probleem zijn. Er zullen wel goede afspraken gemaakt moeten worden over hoe het zit met de zelfstandige handelingsbevoegdheid bij voorbehouden handelingen, dat zal neem ik aan ook afhangen van de werkgever en de BIG-registratie.

Toegevoegd na 19 minuten:
Dan heb ik het trouwens alleen nog maar over bevoegdheden, omdat de vraag hier is of het mág. En afhankelijk van de specifieke taken mág het wel, maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken. Naast dat een verpleegkundige veel meer ook verzorgende taken heeft (hoeveel artsen hebben ervaring met het aantrekken van steunkousen, tiltechnieken of iemand helpen met scheren?) zijn er specifiek verpleegkundige handelingen waar de meeste artsen geen kaas van hebben gegeten (stomazorg, neusmaagsonde inbrengen, etc.) en is er veel meer en vooral ook heel 'anders' patiëntencontact.

Ik heb zelf iemand gekend heb die ooit - in het buitenland - geneeskunde heeft gestudeerd en hier in de verpleging is gaan werken. Dus in bepaalde verpleegkundige banen kán het wel, maar het hangt ook erg af van de ervaring van de arts in kwestie of dat reëel is. Voor specifieke verpleegtechnische handelingen die een arts niet of amper leert, kunnen er natuurlijk cursussen gevolgd worden. Voor de verzorgende taken is vooral enige ervaring en oefening nodig, en voor het overige.. ook echt een beetje aanleg, denk ik.