Waarom word overwerken zo zwaar belast?

Ik werk wel een extra uren om wat bij te verdienen in deze dure tijden, maar veel houd ik niet over, omdat de belasting hetgrotendeels afpakt

Waarom eigenlijk? Het lijkt wel of het een straf is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K
Castle
11 jaar geleden
Zeer vermoedelijk om structureel overwerk zo veel mogelijk te ontmoedigen. Ook om meer belasting te kunnen vangen. Het zou moeten zijn dat hoe meer je werkt, hoe meer je zou moeten verdienen. Zeker aangezien veel werkgevers 'chanteren' om werknemers over te laten werken.

Het beste antwoord

Overwerken wordt in principe niet zwaarder belast dan ander inkomen. Maar vanwege de manier waarop de loonbelasting werkt moet de werkgever voor overwerk een bijzonder tarief inhouden, waardoor het lijkt alsof je meer betaalt. Net zoals bij vakantiegeld.

Bij de inkomstenbelasting krijg je zogenaamde heffingskortingen. Bij inkomen arbeid is dat in ieder geval de algemene heffingskorting (die krijgt iedereen) en de arbeidskorting. Hierdoor is een deel van het inkomen (ongeveer de eerste zes tot negenduizend euro belastingvrij afhankelijk van het totale inkomen).

De werkgever houdt loonbelasting in. Maar als hij in zou houden in welk belastingtarief het zou vallen dan zou iedere werknemer pas op het eind van het jaar het teveel betaalde terug krijgen. Daarom verrekent de werkgever deze korting gedurende het jaar. Dit heet de loonheffingskorting. Deze loonheffingskorting wordt alleen verrekend over regulier inkomen: in feite wordt ongeveer maandelijks 1/12 van die heffingskortingen verrekend.

Alle inkomsten die boven het reguliere loon vallen worden niet met de loonheffingskorting verrekend. Dat gebeurt immers al met de gewone inkomsten, en dat zou betekenen dat werknemers aan het eind van het jaar bij zouden moeten betalen. Daarom wordt over bijzondere inkomsten zoals het vakantiegeld en overwerk het daadwerkelijke belastingtarief ingehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je overwerkt, wordt het extra verdiende geld opgeteld bij je normale inkomen, en afhankelijk van in welke schijf je zit wordt een bepaald percentage belasting ingehouden. Overwerk wordt dus niet *extra* zwaar belast, maar wordt beschouwd als normaal inkomen. De belasting houdt pas "grotendeels" het extra verdiende geld in als je meer dan (ongeveer) 55 duizend euro per jaar verdient, van elke euro extra hou je dan maar 48 cent over.
11 jaar geleden
Het is niet zo dat je zwaarder belast wordt op die overuren maar je komt vanwege het samentellen van jouw basisloon + het loon van de overuren in een schijf terecht alwaar meer onkosten worden aangerekend.
Er zijn zelfs mensen die daardoor plots minder inkomen hebben dan voordien.

Laat eens door de boekhouder op jouw werk uitrekenen mt hoeveel overuren jij in een meer bevredigende loonschaal kan terecht komen. Soms volstaat het om bijvoorbeeld 2 overuren per week te laten vallen om terug in een lagere schijf terecht te komen.

Je zou ook kunnen navragen bij jouw baas of er andere legale uitbetalingsmogelijkheden bespreekbaar zijn die jou vrijwaren van zoveel inhouding op jouw bruto loon.
Ik weer zeker dat hier een legale mouw aan te passen is maar soms moet je zelf wat opzoekwerk willen verrichten. Maar het loont wel de moeite om je bij jouw baas, het syndicaat of andere instanties te bevragen.

Ja zelfs bij een belastingcontroleur op het belastingkantoor zou ik navraag gaan doen. Als iemand een legaal achterpoortje kent dan zijn het vooral zij die ons legaal kunnen beboeten ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Elke euro wordt belast in de schijf waarin deze valt, dus je kunt niet minder overhouden als je meer uren werkt. (toeslagen e.d. even buiten beschouwing gelaten, en aannemende dat het uurloon ook minstens hetzelfde is).