Wat te doen als je op je stage wordt gepest door de stagebegeleider?

Wat kan ik het beste doen als ik stageloop bij een bedrijf, en mijn stagebegeleider vind het gezellig om alles wat hem irriteert privé en werk, af te reageren op mij.
Terwijl ik zijn rotklusjes moet doen(onbetaald). Ik ben volwassen en ik doe geen stage vanwege een opleiding, maar vanwege een werkervaringsstage en misschien dat hij daarom denkt al die dingen maar te kunnen zeggen. Er is geen vertrouwenspersoon omdat het een klein bedrijfje is en iedereen slijmt tegen mijn stagebegeleider, dus kan ik bij niemand mijn verhaal doen.
Hoe kan ik op een volwassen, assertieve manier prettig stagelopen, zonder pesterijen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Precies zoals je het in je laatste zin zegt: volwassen en assertief optreden. Dus niks accepteren van deze persoon wat niet goed voelt of is voor jou.
Klagen bij de baas werkt vaak juist averechts. Het moet uit jou komen.
Dus: rechtop staan, schouders omlaag, ontspannen, diep ademhalen en je mond opendoen. Kijk hem recht aan, niet wegkijken en blijf rustig vanbinnen. Vat wat hij zegt niet persoonlijk op, het pakt je niet, niet over je heen laten walsen. Jij ben jij en waardevol.
Dat is niet gemakkelijk, zeker als het niet goed in je zit. Maar oefening baart kunst!
Misschien maakt het de werksfeer niet prettiger, maar je hebt niks te verliezen!!
Heeeeeeeeeeel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door meer in tegenaanval te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe kan dat op een assertieve manier?
Melden bij de directeur / eigenaar, en eventueel opstappen en een ander stagebedrijf zoeken.

Veel succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is goed mogelijk dat de man zelf niet in de gaten heeft hoe hij met je omgaat. Bespreek het eens onder vier ogen, rustig, en vertel dat je het niet meer leuk vindt. Vraag hoe hij er zelf tegenaan kijkt. Misschien schrikt hij en beseft hij dat hij te ver is gegaan. Misschien lacht hij je uit en weet jij dat het tijd is om op te stappen. Waarom zou je er blijven werken als het leven je zuur wordt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stagebegeleider= de baas
En zomaar opstappen, vind ik niet echt een oplossing.
probeer er zo zakelijk mogelijk in te staan.
je weet waarom je het doet.
en assertief zijn op een volwassen manier kan jouzelf helpen het vol te houden.
vriendelijk-zijn wil ook wel helpen. doe dat in ieder geval voor jezelf. confronteren is ook een optie.
en er met de begeleider over praten
hoe jij de situaties ervaart.

ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je zakelijk? Geen persoonlijk gevoel erbij halen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is bijna onmogelijk er zonder persoonlijk gevoel in te staan. met er zakelijk instaan probeer ik te zeggen: met afstand er naar kijken en mee omgaan. die stage is noodzakelijk.
vandaar dat er met de begeleider over praten
over wat het met jou doet ook belangrijk is en misschien wat oplevert.
Neem contact op met een vakbond en leg de zaak uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je eens bij de plaatselijke Bieb gaan rondneuzen achter enkele boeken rond assertiviteit of omgaan met pestgedrag. Zo is er een mooi boek genaamd : 'met de beste bedoelingen' Dit boek gaat over mensen die het beste voor hebben met iedereen behalve zichzelf, in de hoop dat ze dan ook eerlijk en als gelijke behandeld worden. Ik bekom geen respect door alleen maar aardig en begripvol te zijn. Dan walsen ze over me heen.
Jij verdient het om voor jezelf op te komen. En dit moet je eerst zelf geloven, want anders voelt een andere dit ook haarfijn aan. Je zal misschien bang zijn voor erger, controleverlies, verlies van je stage... Uiteindelijk heeft je stagebegeleider een hogere functie, maar daarom is hij nog steeds niets meer waard dan jij als mens. En hij mag dit ook voelen.

Benoem rustig, maar duidelijk kordaat (verstaanbaar zoals je tegen een stout kind praat) recht in zijn ogen kijkend wat hij doet en dat je dit erover vindt, je wil niet op zo een manier behandeld worden. Oefen dit bij je thuis voor de spiegel. Kijk bij jezelf wat het sterkst overkomt. Vaak is het vanuit een koelbloedige, maar directe houding dat je het meeste bereikt en liefst nog met zoveel mogelijk toeschouwers. Het zijn misschien slijmballen, maar hij wil ook niet afgaan in plain public. Verder zeg je niets meer, laat niets merken dat het je raakt ondanks dat hij toch nog verder gaat en je probeert uit te lokken. Denk bij jezelf: 'Dit zegt genoeg over jou, ik ken m'n waarheid.' Zodra je merkt dat hij aangenaam tegen je doet of enige vorm van excuses aanbiedt, zeg je: "Dank je wel, ik merk dat we ook op een volwassenere manier met mekaar kunnen omgaan. Ik ben misschien in functie stagiaire, maar als mens zie ik mezelf als evenwaardig."

En belangrijk: wanneer hij iets doet (al is het onbewust) wat in je voordeel is, bedank hem daar dan oprecht voor en zeg er altijd een verantwoording bij waarom je hem bedankt. Bvb : bij een opdracht springt hij je bij of neemt het even over. Dan kan je zeggen "Echt waar "X", dank je wel. Ik heb er zeker iets van bijgeleerd." Ook al meen je het niet, of vind je hem de pap niet waard, toch zal dit effect hebben als je 't overtuigend genoeg weet te brengen. Doe dit niet constant, best wanneer je bij hem alleen bent. Iedereen houdt van een complimentje en zal er op den duur naar streven.

Veel sterkte, want gezegd is altijd makkelijker dan gedaan!

Toegevoegd na 11 minuten:
Neem niets te letterlijk over van wat ik je meegeef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een overzicht van de pesterijen (op papier) en vraag daarna een gesprek aan met de begeleider. Vertel hem dat je de plagerijen (gebruik niet te zware woorden) als heel onprettig ervaart en dat je het op prijs zou stellen dat hier hier in het vervolg rekening mee zou kunnen houden. Als zo'n gesprek in een vriendschappelijke, toch serieuze sfeer verloopt moet het raar gaan dat hij daar geen rekening mee wil houden. Wijs hem voorzichtig ook op zijn verantwoordelijkheden. Hij is tenslotte BEGELEIDER en het is de bedoeling dat jij iets van je ervaring op kan steken en dat hij daar een grote invloed op heeft als begeleider.

Succes