Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever gedeeltelijk tussentijds ontslag uit een jaarcontract weigeren?

Werkgever stelt dat ik maar geheel ontslag moet nemen, maar ik heb slechts een halve baan gevonden elders en ik wil echt stappen zetten om weg te komen omdat het een slechte werkgever is. Hoe los ik dit op?

4 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dus u wilt eigenlijk minder uren werken dan contact?
Ja dat mag werkgever weigeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn voorwaarden om je werkuren te kunnen wijzigen:


  "  U moet werken bij een bedrijf met minimaal 10 medewerkers.
    U moet minimaal een halfjaar in dienst zijn.
    U moet uw verzoek schriftelijk doen en uiterlijk 2 maanden voor de gewenste ingangsdatum. In uw verzoek moet staan: de gewenste ingangsdatum, de gewenste arbeidsplaats en het gewenst aantal werkuren per week (en de eventuele spreiding van de werktijd). "(...)

"Uw werkgever kan uw verzoek weigeren (dit moet hij schriftelijk doen). Hij moet dan wel een goede reden hebben. Bijvoorbeeld:

    Er is niemand om uw werk over te nemen;
    Het geeft problemen met het werkrooster;
    Er is niet voldoende werk of geld;
    Er is geen ruimte in de personeelsformatie.

Let op: als uw werkgever uw verzoek weigert, moet u 1 jaar wachten voordat u een nieuw verzoek mag doen."


Dus: ja, als je aan de voorwaarden voldoet, kun je het verzoek indienen minder uren te gaan werken en, ook ja, de werkgever kan dat verzoek weigeren als hij er een goede reden voor heeft.


De vraag is dus niet met een eenvoudig "ja" of "nee" te beantwoorden. Het hangt van de feiten en omstandigheden af.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 22 september 2019 14:42: bron
Computoon
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding