Wat gebeurd er als ik niet meer op kom dagen bij mijn bijbaantje?

Hallo,

Ik werk nu een tijdje bij de Albert Heijn maar vind het niet leuk en heb daarom een ander baantje gevonden waar ik morgen kan beginnen. Alleen wou ik mijn ontslag indienen bij de manager maar zij was er niet dus heb ik via mail ontslag genomen maar daar heb ik nog geen reactie op. Morgen heb ik mijn eerste werkdag maar moet ik ook nog werken bij de Albert Heijn. Wat gebeurd er als ik niet meer kom opdagen bij de Albert Heijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.3K
paulus811
4 jaar geleden
Er is toch wel iemand anders aanwezig aan wie je je ontslag kunt doorgeven?
Pieterke
4 jaar geleden
E.e.a. vind ik niet zo netjes van je. Opzeggen doe je op tijd, dan had je ook niet het probleem gehad dat de manager er niet was.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk niets.

Maar dit is natuurlijk niet zoals het hoort. Opzeggen doe je tijdig, met een opzegtermijn van een maand einde maand. Of in goed overleg met de werkgever op een eerder moment.

Hoe zou jij het vinden als je werkgever was en een van je medewerkers zomaar wegbleef? En zo ook de planning doorkruiste?
Computoon
4 jaar geleden
Als je zelf ontslag wil nemen bij je werkgever dan is het handig om eerst te kijken wat voor soort contract je hebt, zodat je weet welke regels er voor jou gelden. Met een tijdelijk contract moet je vaak op hele andere dingen letten dan met een vast contract.

Heb je een tijdelijk contract (arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd) dan loopt je dienstverband af op de einddatum zoals die is overeengekomen in jouw contract. Wil je de arbeidsovereenkomst eerder beëindigen dan moet het tussentijds kunnen opzeggen vooraf afgesproken zijn in dat contract. Je moet rekening houden met de verplichte opzegtermijn, wat je werkgever de tijd geeft om een vervanger te vinden. Als er geen tussentijds opzegbedingbeding is opgenomen in je contract, dan kun je altijd proberen om met je werkgever in overleg te gaan over een mogelijke tussentijdse beëindiging. De kans bestaat dat de werkgever niet akkoord gaat. Je bent dan verplicht om te blijven werken totdat je contract van rechtswege afloopt.

Ontslag nemen terwijl je een vast contract hebt heeft iets minder voorwaarden. Er hoeft namelijk niets vooraf afgesproken te zijn over het opzeggen van het contract. Je kan altijd opzeggen, maar moet wel rekening houden met de afgesproken of wettelijke opzegtermijn.

Als je zelf ontslag neemt dan geldt een wettelijke opzegtermijn van 1 maand als hier verder geen afspraken over zijn gemaakt in het contract of de cao. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de volgende maand. Neem je dus ontslag na de eerste dag van de maand dan moet je die maand afmaken en de maand daarop ook nog werken. Lever je bijvoorbeeld op 15 augustus je ontslagbrief in dan gaat je opzegtermijn in op 1 september en is je laatste werkdag op 1 oktober (indien je een opzegtermijn van een maand hebt). Tijdens de opzegtermijn moet je gewoon doorwerken.

Het beste kun je het ontslag aankondigen in een persoonlijk gesprek met je leidinggevende. Na dit gesprek bevestig je dit met een ontslagbrief. Deze kun je persoonlijk overhandigen. Maar wil je zekerheid inbouwen dan kun je ervoor kiezen om de brief aangetekend te versturen.

De gevolgen van het zomaar wegblijven:
- je kunt deze bijbaan niet opgeven als referentie, want dan hoort een nieuwe werkgever dat jij je niet aan je werkrooster houdt en zul je niet worden aangenomen.
- voor de dagen die jij gewerkt hebt na je laatste salaris zul je vermoedelijk geen loon ontvangen; je moet misschien zelfs een boete betalen.
Amadea