Kan je baas je verplichten om schoenen te dragen die bij je uniform geleverd worden?

Ik heb vorige week mijn nieuwe bedrijfskleding (lees uniform) ontvangen. Hier zitten 2 paar schoenen bij. Allebei hetzelfde.

Deze schoenen zijn volgens het foldertje veiligheidsschoenen, van een merk genaamd Atlas. De schoen is volgens mij van rubber, want het stinkt naar een autoband. Er zit GEEN stalen neus in.

Nu zegt mijn baas dat de schoen bij mijn uniform hoort en ik ze MOET dragen.

Ik krijg pijn in mijn hakken, brandende voetzolen en enorme stinkvoeten...

Daar komt dan bovenop dat mijn mannelijke collega's allemaal gewoon nette Ecco herenschoenen hebben gekregen...van leer.

Ik heb al gezegd dat ik best zelf schoenen wil aanschaffen, maar dit mag niet van de baas. Ik moet DIE schoenen aan.

Zij zelf heeft trouwens ook een uniform, maar dan anders dan wij met mooie lederen schoenen, net als de heren.

P.s. Veiligheidsschoenen zijn bij ons niet nodig/vereist. De herenschoenen zijn geen veiligheidsschoenen. De schoenen van de baas zijn geen veiligheidsschoenen. De collega's van de beveiliging die door ons wordt ingehuurd hoeven ook geen veiligheidsschoenen te dragen. Wij werken in een kantoorpand/meldkamer.
.
Wat zijn mijn opties hier. Ik schaam mij kapot met mijn stinkpoten. En die pijn is ook gewoon waardeloos. Ik wil die schoenen gewoon niet aan.

5.8K
Thecis
4 jaar geleden
Wat staat er in de cao of algemene arbeidsvoorwaarden?
Amadea
4 jaar geleden
Is er een bedrijfsarts? Die zou ik inschakelen. Want jij krijgt op deze manier gezondheidsklachten, terwijl die eenvoudig te voorkómen zijn.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@Thecis Ik heb geen CAO. Ik weet niet waar ik dergelijke informatie kan vinden. Ik val namelijk onder het ARAR.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb je al eens gevraagd naar de regelgeving werkkleding? Zwart op wit?
Dat moet bestaan.
Daar staan ook afspraken in over:
De duur per item, Wanneer wel en niet verplicht te dragen, Schoonhouden......
Een voorbeeld:
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Westerveld/257670/257670_1.html
Thecis
4 jaar geleden
Als er geen CAO is, is er meestal een algemene arbeidsovereenkomst. Dit kan je bij de OR of PV navragen, anders bij HR.
Als dit er niet is, staan al je voorwaarden beschreven in je eigen (individuele) arbeidsovereenkomst.
Dit geldt in zijn algemeenheid. Ik ben verder helaas niet bekend met de ARAR.
Thecis
4 jaar geleden
@Heervoldemort
Hier kan je de arbeidsvoorwaarden vinden van de ARAR:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidspersoneel/werknemer-bij-de-overheid/arbeidsvoorwaarden-rijksoverheid Als je hierop klikt, kom je uit op de volgende pagina:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidspersoneel/documenten/publicaties/2018/06/27/onderhandelaarsakkoord-arbeidsvoorwaardenovereenkomst-sector-rijk-2018-%E2%80%93-2020 Hier in kan je nakijken of er iets voor geschreven staat over de kleding.
Thecis
4 jaar geleden
De CAO (ARAR) is mede opgesteld door de FNV overheid en CNV OVerheid. Wellicht dat je deze vraag (ook) aan hen kan voorleggen. Zij zouden op de hoogte moeten zijn van de inhoud.
paulus811
4 jaar geleden
Los van de juridische opties lijkt het er ook op dat 'de baas' hier powerplay speelt en ook als zodanig zal reageren als je een briefje met de tekst onder haar neust wrijft waarin staat dat je de schoenen niet hoeft te dragen. Dus zelfs als heb je volgens wat dan ook gelijk, gelijk krijgen van de baas is wellicht nog de lastigste hobbel.

Antwoorden (1)

Het voorschrijven van de manier waarop iemand eruitziet, grijpt in in de persoonlijke levenssfeer van een werknemer. Die inbreuk moet een werknemer tot op zekere hoogte accepteren, maar in sommige gevallen hoeft hij/zij dat ook niet. Of die inbreuk gerechtvaardigd is – of niet – moet strikt genomen worden getoetst aan de noodzakelijkheid, de subsidiariteit en de proportionaliteit. De werkgever mag zijn werknemers in principe eenzijdig de verplichting opleggen om de door hem ter beschikking gestelde bedrijfskleding te dragen, mits het gaat om redelijke voorschriften.

Alleen als een werknemer een zwaarwegende reden heeft om de bedrijfskleding niet te willen/kunnen dragen, kan, na afweging van wederzijdse belangen, het opleggen van kledingvoorschriften ongerechtvaardigd zijn. Daarvan is niet zo snel sprake. Wanneer een werknemer redenen heeft om te weigeren bedrijfskleding te dragen, dan moet de werkgever wel serieus naar de door de werknemer aangevoerde redenen luisteren. Als sprake is van een gegronde reden, dan kan die reden vóór het instructierecht van de werkgever gaan.

Een werkgever mag bijvoorbeeld niet van zijn secretaresse verlangen dat zij op het werk nauwsluitende satijnen kleding en hoge hakken moet dragen. Maar KLM mag wél mag van haar stuwardessen verlangen dat hun haren een bepaalde minimale lengte hebben.

De vraag is dus wat in jouw geval redelijk en billijk is. Voorschriften die niet ingrijpen in de privé-tijd van de werknemer zijn eerder toegestaan dan voorschriften die dat wel doen. Voor voorschriften die wel ingrijpen in de privé-tijd van de werknemer moet de werkgever dan ook een heel goede (betere) reden hebben.

Aangezien jij door die schoenen pijnlijke voeten krijgt heb je daar dus in je privé-tijd last van. En het feit dat alle andere werknemers wel gewoon goed leren schoeisel mogen dragen is een reden te meer om te stellen dat jouw werkgever onredelijk is. Maar het lijkt mij te ver gaan om hier een rechtszaak voor aan te spannen. Daarom adviseer ik om de bedrijfsarts in te schakelen, en die met jouw werkgever over jouw gezondheid in gesprek te laten gaan. Hopelijk komt zij dan uiteindelijk tot het juiste inzicht...

Sterkte met deze vervelende situatie!
Amadea