Als je in je opzeg termijn aan je voet geholpen wordt geldt dat dan als vakantedagen?

Mijn contract word niet verlengd en ik zit in mijn opzeg termijn. Nu word ik binnenkort aan mijn teen geopereerd aan een nagelbed versmalling. Dan moet ik 3 dagen met mijn voet omhoog zitten. Netjes aangegeven dat ik dan geopereerd wordt en dus 3 dagen niet kan werken.
Nu krijg ik via de planning app de melding dat ik 3 vakantiedagen heb opgenomen.. Dus ze rekenen 3 vrije dagen ipv ziektewet. Dat mag toch niet?
Eris geen regeling in het bedrijf dat je bij ziekte gekort word op vakantiedagen zoals soms bij bedrijven het geval is.
Een teenoperatie geldt toch als ziektewet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dit valt gewoon onder ziektewet lijkt mij

Antwoorden (2)

Klopt. Dat mag niet en valt gewoon onder ziektewet.
Als een operatie medisch noodzakelijk is en je bent in dienst bij een werkgever, moet het loon tijdens die dagen doorbetaald worden door de werkgever. (De tijd dat je dan een Ziektewetuitkering kreeg, ligt zeer ver achter ons. Het geld komt uit de portemonnee van de werkgever.) Het enige wat ingehouden mag worden - maar alleen als dat overeengekomen is en dat is het kennelijk niet - zijn maximaal twee wachtdagen. Wachtdagen zijn overigens geen vakantiedagen, al zijn er bedrijven die er dat van maken. In principe zijn wachtdagen dagen waarop het loon niet wordt doorbetaald. Doel daarvan is om te voorkomen dat werknemer zich te 'gemakkelijk' ziekmelden.

Gaat het om een cosmetische operatie dan is het iets waarvoor de werknemer zelf kiest. In zo'n situatie hoeft de werkgever het loon niet door te betalen en moet de werkgever gewoon vakantiedagen opnemen. Tenzij werknemer en werkgever iets anders afspreken. Wordt een werknemer ziek als gevolg van een cosmetische operatie dan is wel sprake van ziekte en moet het loon door de werkgever worden doorbetaald.
De opzegtermijn staat hier helemaal los van.

Zou je echter geen nieuwe werkgever hebben gevonden als je ziek uit dienst gaat, dan heb je als voormalig werknemer recht op een Ziektewetuitkering als aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan.
Toegevoegd op 15 maart 2019 17:53: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het uitvebreide antwoord! Het is medisch noodzakelijk en niet cosmetisch.
Ook heb ik al een nieuwe werkgever voor na mijn opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Plus van mij!