Kan een werkgever je alles laten doen?

Stel je bent onderhoudsmonteur in een bedrijf, of je bent administratief medewerker. Kan dan een werkgever je in het ergste geval jouw bevelen om bijvoorbeeld de wc's te laten schoonmaken of werk te laten uitvoeren waar je helemaal geen zin in hebt. Dit hetzij door bezuinigen of een andere reden. Mag hij dit doen en zoja kun je dit weigeren?

5 jaar geleden
4.6K
crispy
5 jaar geleden
nee, je bent geen slaaf. Je bent aangenomen in een bepaalde functie, daar hoort een taak/functie omschrijving bij. Soms zijn die taken niet nauwkeurig omschreven, maar 'toiletten reinigen' is geen taak die hoort bij bijvoorbeeld 'receptioniste' of 'service monteur'.
Ivana
5 jaar geleden
Soms kan je werkgever je vriendelijk verzoeken een taak op je te nemen, waarvoor je niet bent aangenomen. Maar verplichten om werk te doen dat niet bij je baan hoort, dat kan hij niet.
Het kan verstandig zijn om enigszins flexibel te zijn. Een goede baas waardeert dat. Maar slaaf hoef je niet te worden, dan doe je jezelf te kort.
paulus811
5 jaar geleden
Nee, wc's schoonmaken hoeft niet als dat niet tot je takenpakket behoort. Werk uitvoeren waar je 'helemaal geen zin in hebt' valt niet per definitie in die categorie. Overigens, als mijn werkgever failliet dreigt te gaan maak ik ook de toiletten schoon als accountant, dat maakt me dan echt niets uit.

Antwoorden (1)

Een werkgever kan je niet "alles" laten doen. Maar wel veel meer dan strikt genomen in je functiebeschrijving staat. Ook randzaken horen erbij. Een verkoopster in een winkel kan bijv. de opdracht krijgen de winkel te stofzuigen of de winkelruiten te zemen. Een administratief medewerker zal desgevraagd mee moeten helpen aan het inventariseren van de voorraad artikelen in het magazijn. Een secretaresse kan de opdracht krijgen om ook de kantoorartikelen te bestellen en te beheren.

Eigenlijk zijn het taken die voor veel bedrijven te klein zijn om iemand voor in dienst te nemen en die in het verlengde liggen van functies waarvoor wel iemand in dienst is genomen. En gewoon gedaan moeten worden door die persoon.

De grenzen "wat wel" en "wat niet" zijn niet spijkerhard. Je moet je wettelijk "als een goed werknemer gedragen" en dat is wat anders dan op je strepen gaan staan.

"Geen zin" is in ieder geval geen criterium. Als je door bezuinigingen de enige werknemer wordt en je weigert de wc schoon te maken, dan sta je in je recht als je functie daar geen enkel raakvlak mee heeft maar waarschijnlijk komt er dan aan je dienstverband een voortijdig einde. Nood breekt wet.
Computoon