Ben je verplicht op een website van je werkgever te gaan staan met pasfoto?

Zo niet wat moet je doen om je weigering goed vast te leggen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
De werkgever zal toestemming van jou moeten hebben om te plaatsen.
Is deze er niet, vraag werkgever om foto te verwijderen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ik kan me ook voorstellen dat het beroep een rol speelt:
- Als model is het natuurlijk verplicht.
- Als journalist die hooligans volgt kan ik me voorstellen dat je wat voorzichtiger bent.
TurfGraver
5 jaar geleden
Het is nooit verplicht.
Hooguit noodzakelijk om iets te bereiken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Verplicht" is inderdaad impliciet hier.
tinus1969
5 jaar geleden
Interne of externe website?

Antwoorden (2)

nee, het is zeker niet verplicht, zeg gewoon dat je het liefst wat privacy hebt en dat zullen ze vast/moeten accepteren
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Als de verwerking van een persoonsgegeven niet strikt noodzakelijk is, moet de werkgever expliciet om toestemming vragen aan werknemers.

Dit is bij een smoelenboek het geval. De werkgever mag niet te snel aannemen dat er sprake is van toestemming. De werknemer moet goed weten waar hij precies toestemming voor geeft. Daarvoor is het belangrijk dat de werkgever de werknemer in duidelijke en eenvoudige taal informeert.

De organisatie moet kunnen bewijzen dat de werknemer een geldige toestemming heeft gegeven voor de specifieke situatie (in dit geval de foto op intranet). Bij het verzoek om goedkeuring behoort de werkgever aan te geven dat de werknemer zijn goedkeuring op elk moment weer kan intrekken. Uiteraard is het ook verplicht om het beeldmateriaal goed te beschermen."
.
Je hoeft niets bijzonders te doen: geen toestemming van jou dan geen plaatsing van een foto.
Toegevoegd op 04 februari 2019 16:33: bron
Computoon