Arbeidsovereenkomst, kan ik er nog van afzien?

Na een sollicitatiegesprek en arbeidsvoorwaardengesprek zou ik over 2 maanden beginnen bij een bedrijf. Tijdens het gesprek hebben we onderhandeld over het salaris maar vond ik het te weinig, maar ik vond het lastig om dat aan te geven. Ze hadden toen al wel kopieën gemaakt van mijn ID kaart en diploma. Ik heb aangegeven erover na te willen denken en er met mijn gezin over wil hebben. Echter zetten ze nu al alles in gang en vragen ze van alles voor mij aan en sta ik al in hun systeem. Nu ook vandaag via de post een contract ontvangen. Nu heb ik een (veel beter) aanbod gekregen en wil ik daar voor gaan. Kan ik het 1e nog afzeggen? Zij gaan er natuurlijk al helemaal van uit dat alles doorgaat en ik daar kom te werken. Ik heb het contract niet getekend. Wat zijn de gevolgen?

een jaar geleden
1.8K
erotisi
een jaar geleden
Heb je proeftijd of opzegtermijn?
Marian
een jaar geleden
Er staat: de eerste maand na indiensttreding geldt als de wettelijke proeftijd
TurfGraver
een jaar geleden
Nog niet getekend nog niet gestart?
Geen verplichting.
Marian
een jaar geleden
Nee inderdaad. Niks getekend en het zou pas over 2 maanden starten.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Vervelend voor de werkgever, maar je kunt er nog vanaf zien. Zeker als je meldt dat je een beter aanbod hebt gekregen, zal daar best begrip voor zijn. En misschien wil werkgever 1 je wel zo graag hebben dat ze je een nog beter aanbod doen. Misschien maakt dat voor jou nog verschil?

Antwoorden (1)

Ja, als je nergens een handtekening onder hebt gezet EN niet hebt bevestigd dat je in zee wil gaan met ze, dan kan je er nog vanaf zien.
===
(Los daarvan)
Daarnaast kan je in je proeftijd direct opzeggen.
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Ik adviseer dat schriftelijk te doen, met daarbij ook de vraag om al je (persoons)gegevens uit hun systemen te wissen en/of te vernietigen. En dat aan je te bevestigen.
erotisi
een jaar geleden
Als er sprake is van een mondelinge arbeidsovereenkomst, mag er geen proeftijd vastgesteld worden. In veel arbeidsovereenkomsten is sprake van een proeftijd van 1 maand.