Mag je op een 8.5 uren werkdag al na pauze gestuurd worden na 1-2 uur werk?

1.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Na 5,5 uur werken heb je recht op minimaal 15min pauze. Maar heb je een cao en wat staat daarin?
LeonardN
2 jaar geleden
Natuurlijk mag je al na 1-2 uur pauze krijgen.
Echter heb je dan na 2 uur + 30 min pauze nog 6 uur over en moet er dus officieel nog ergens een pauze genomen worden. https://www.unie.nl/veelgestelde-vragen/werktijden-pauze
"Deze 5,5 uur werken is eigenlijk het maximaal aantal uur dat je mag werken zonder pauze, omdat je anders je scherpte verliest." Gek gezegd zou de werkgever dus na 2,5 uur pauze kunnen geven van een half uur (of nog geniepiger 1 kwartier na 2.75 uur). Dan hou je nog 5,5 uur over en dan heb je een hele lange pauze(eindtijd) :D. Maar na 1 uur pauze voor een halfuur en dan doorwerken tot eindtijd is zeker niet correct. Dat is 7 uur werken zonder pauze.
Wellicht dat er voor jou beroepsgroep hele specifieke regels in de CAO/contract staan vanwege het type werk dat je doet. Maar ik weet niet eens of dat dan rechtsgeldig zou zijn.
Antoni
2 jaar geleden
@LeonardN, reagerende op je laatste opmerking: 'Wellicht dat er voor jou beroepsgroep hele specifieke regels in de CAO/contract staan vanwege het type werk dat je doet. Maar ik weet niet eens of dat dan rechtsgeldig zou zijn.', vermeld ik hier het volgende, van de website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk. Het lijkt volgens die informatie wel te mogen in specifieke gevallen (dus zoals jij al schrijft): 'Werken zonder pauze Alleen in 2 gevallen mag u werken zonder pauze te nemen: • U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet. • Door de aard van het werk is het onmogelijk om pauze te nemen.
Overigens moet dit wel in de cao of bedrijfsregeling staan. Of uw werkgever moet hierover schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging hebben gemaakt.'

Antwoorden (1)

Ja, maar dit is dan waarschijnlijk een korte pauze, een 'koffiepauze', van bijvoorbeeld maar 15 minuten. Deze wordt doorbetaald. Het half uur pauze rond lunchtijd wordt meestal niet doorbetaald. Je bent dus 8,5 uur aanwezig op de werkplek, maar wordt voor 8 uur betaald. 's Middags kan er opnieuw zo'n korte pauze van een kwartier zijn, de 'theepauze'. Ook die wordt doorbetaald.
Antoni
2 jaar geleden
Spookgezichtje
2 jaar geleden
Hallo, dankjewel voor je snelle antwoord. Bij mijn werkgever krijgen we alleen pauze van 30 min, maar dit kan dus al na 1-2 uur werken zijn. Is dit dan toegestaan?
crispy
2 jaar geleden
Nee dat mag niet. Je moet, ingevolge de arbeidstijdenwet, altijd na 5,5 uur werken een pauze krijgen. Als je 8,5 uur werkt kan dat dus theoretisch na 2,5 uur, dan heb je na je pauze nog 5,5 uur te werken.
Maar zelfs als hij zich aan dat laatste schema zou houden, dan is dat nog steeds niet slim van een werkgever. Iemand kan niet productief zijn als er zo lang geen pauze gehouden wordt.
Antoni
2 jaar geleden
@Spookgezichtje, hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk vind je nog extra informatie over de wettelijke regels voor pauzes. @crispy heeft overigens gelijk, voor zover ik dat kan nagaan.