Wanneer zelf een risico-inventarisatie en -evaluatie maken en wanneer laten doen?

Mijn onderneming is de laatste jaren erg hard gegroeid. Momenteel ben ik werkgever van 29 werknemers. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE). Deze is verplicht, maar kan je zelf opstellen óf laten doen door een specialist. Zo las ik op de website van Arboned (https://www.arboned.nl/diensten/risico-inventarisatie-en-evaluatie-rie).

Wat is het meest verstandigst?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
crispy
5 jaar geleden
Als je alleen een RIE wilt omdat het verplicht is, maakt het niet uit of het een goede is.
Maar in de regel is het voor jezelf (voor je bedrijf) van belang dat je een goede RIE hebt waarin je de risico's op de juiste manier hebt geïnventariseerd en geëvalueerd. Laat het daarom door een specialist doen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Uit mijn ervaring is een extern bedrijf beter, die kijkt met een frisse blik naar dingen waar je zelf misschien niet aan denkt.

Antwoorden (1)

Als ik werkgever was, koos ik voor "laten doen". Dan weet je zeker dat je een document in handen krijgt wat voor de wet acceptabel is. Het kost meer maar als je uren moet zitten zwoegen op een materie die niet je "core business" is zonder zeker te weten dat het eindproduct goed is, dan is dat energievretend en zonde van je tijd.
Computoon