Tijdens een sollicitatie is mij een salarisindicatie gevraagd, kan ik hier later nog op terugkomen?

Hoi! Ik ben pas afgestudeerd en ik ben nu druk aan het solliciteren. Bij mijn eerste sollicitatie gesprek werd er al gelijk gevraagd naar mijn salarisindicatie, dit heb ik eerder nooit meegemaakt dus ik raakt een beetje in paniek en zei wat er het eerst in mij opkwam. Na het gesprek besefte ik mij eigenlijk dat dit iets te laag is voor de functie, kan ik hier nog op terugkomen wanneer ik voor een volgende gesprek word uitgenodigd? Het gesprek ging verder heel goed.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
crispy
5 jaar geleden
Als het iets te laag is voor de functie dan kan je er niet met goed fatsoen op terugkomen. Beschouw het als een leerfoutje... en ga bij een ander bedrijf solliciteren.
bamibal
5 jaar geleden
Het is maar een indicatie. Als het zover komt dat ze je willen aannemen, ga je nog in gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Als het salaris dan naar jou idee nog te laag is, kun je nog onderhandelen over de secundaire voorwaarden.

Antwoorden (2)

Als jij een salarisindicatie hebt gegeven die onder het minimumsalaris voor die functie ligt, dan nóg zal jouw toekomstige werkgever het minimumsalaris moeten betalen. Bij een vervolggesprek kan je daar op terug komen als het goed onderbouwd is.
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Er bestaat toch geen minimumloon op basis van functie ? Een werkgever moet zich natuurlijk wel houden aan het wettelijke minimumloon (t/m 21 jaar op basis van leeftijd)
Zeker. Een "te laag" of "te hoog" bedrag voor een functie bestaat eigenlijk niet. Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod met bedrijfspolitiek eromheen.

Bij een bedrijf van enige omvang ligt het minimum en maximumsalaris voor een functie gewoon vast. En hetzelfde of meer verdienen als en collega die de functie al langer uitoefent, is ook ongebruikelijk.

Het vragen naar zo'n indicatie zegt dus niet zoveel. Wel of je een enigszins realistische kijk hebt op hetgeen je kunt verwachten. (Door als starter een zeer hoog bedrag te noemen, maak je jezelf belachelijk en minder dan het startsalaris krijg je niet.
Computoon