Mag mijn werkgever zomaar besluiten zich niet meer aan de CAO te houden?

Ik hoorde hem dat zeggen tegen iemand die vond dat het loon van een zondag werken niet goed was uitbetaald.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als de werkgever voor de cao getekend heeft,moet hij zich daar aan houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt ervan af :-)

Als de werkgever partij is geweest bij de totstandkoming van de CAO of lid is van een werkgeversorganisatie die partij is geweest bij de totstandkoming van de CAO dan moet hij hem volgen.

Als dat niet het geval is, kan hij zelf bepalen of en zo ja welke bepalingen van een CAO hij volgt. Behalve wanneer een CAO algemeen verbindend wordt verklaard voor de branche waarin de werkgever werkzaam is. Dan moet hij 'm verplicht volgen.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Waar staat dit? "Cao volgen is niet hetzelfde als cao van toepassing Het kan ook zijn dat in uw arbeidsovereenkomst staat dat uw werkgever een bepaalde cao volgt. Dit betekent niet automatisch dat deze cao voor u geldt, maar dat de cao in kwestie als leidraad of voorbeeld wordt gebruikt. Alleen als duidelijk in uw eigen arbeidsovereenkomst staat welke regelingen uit de cao worden gevolgd, kun u hierop daadwerkelijk aanspraak maken." http://www.cnvdienstenbond.nl/vraag-en-antwoord/cao/onder-welke-cao-val-ik/
Een cao is niet altijd verplicht om te volgen . Bij het niet algemeen bindend verklaren van de minister , van sociale zaken . Of anders om de minister moet de cao algemeen bindend verklaren voor de hele branche . Uitzonderingen blijven zeg de receptioniste die via een uitzend bureau werkt in de metaal ( of wat dan ook ) of bij zeg een kapper waar ook een schoonheid 's specialiste werkt . Werkt ze dan volgens de kappers cao of die van de schoonheid's salon regels . Daar liggen de grenzen . Dus zoek uit of jouw cao algemeen bindend is verklaard dan moet hij gehanteerd worden . Zonder pardon . De minister vergeet dat helaas vaak die doet vaak alleen belangrijke dingen :) dus dan kan een goede advocaat alles teniet doen, en het werkt concurrentie vervalsend , dus de ene werkgever houd zich er wel aan , zeg de AH de andere niet zeg de Aldi ja dan kan de gene die zich aan andere regels houd goedkoper zijn .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit voorbeeld was een willekeurige , maar wel voorkomende situatie . Dus dat een grote speler zich wel aan de cao houd en een andere dat gewoon consequent niet doet , of na dat iedere keer er over geprocedeerd werd , en het dan per situatie en per locatie de uitspraak accepteerde maar dan gewoon weer door gaat in nieuwe gevallen en op andere locatie's gewoon de cao negeren of eigen interpretatie aangeven . Hoe dat kan ?