Als je altijd een baan (HBO+) had en nu niet meer en je wordt gediscrimineerd op leeftijd (mag niet); ga je dan productiewerk doen?

Neem je op den duur alles aan om maar te kunnen werken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Word je gediscrimeerd op leeftijd of op wenselijk salaris? Momenteel ben ik op het werk bezig met sollicitatie rondes om nieuwe mensen aan te trekken. Wat ik vaak zie is dat mensen van rond de 50 ongeveer 2 keer zoveel verwachten als iemand 30. Terwijl alleen de ervaring van de laatste 10 jaar wordt meegeteld. Alles wat daarvoor gebeurd is is zo outdated dat het niet meer relevant is. Als ik dus kan kiezen uit twee mensen die allebei 5 jaar relevante ervaring hebben waarvan de een de helft vraagt van wat de ander vraagt wordt het natuurlijk de goedkoopste. Dit is geen leeftijdsdiscriminatie, dit is common sense. Dus misschien kun je proberen met je gewenste salaris naar beneden te gaan?

Hoe vervelend ook, in principe zou je dan alles moeten aanpakken om weer aan het werk te komen. Als je zonder werk bent en een uitkering geniet, vind ik dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld moet worden. Neem je geen genoegen met een baan onder jou niveau (maar wat is onder niveau?), dan vind ik niet dat je het recht op een uitkering hebt.

Ja, dat zou ik doen, in ieder geval als ik verder geen bron van inkomsten heb anders dan een eventuele uitkering. Sterker nog, dat héb ik gedaan. Toen ik mijn baan (die toch al onder mijn niveau was) kwijtraakte, heb ik een ww-uitkering aangevraagd voor het geval dat, en ben vervolgens de dichtsbijzijnde delicatessenwinkel ingestapt met de mededeling dat ik wilde werken. En 'delicatessenwinkel' is bepaald niet zo upscale als het lijkt, ik stond daar gewoon kaas en vleeswaren te snijden, broodjes te smeren en bakjes salade te vullen. Nog vóór de ww-aanvraag was behandeld, heb ik hem geannuleerd. Ik kon immers werken. Daarna heb ik er overigens alleen maar voordeel van gehad bij volgende sollicitaties. Dat deel van mijn cv roept natuurlijk altijd vragen op. Als ik dan vertel dat ik simpelweg liever wilde werken dan een uitkering ontvangen, maakt dat altijd indruk. Blijkbaar ben ik iemand die van aanpakken weet.

Je moet het wel aannemen, het is of studeren of werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100