Hoe word je een short-haul piloot?

Al vanaf jongs af aan heb ik een passie voor de luchtvaart. Eerst was dit vliegtuigmonteur maar inmiddels zie ik mezelf eerder in de cockpit zitten.
Maar wat is een goede / de beste manier om daadwerkelijk piloot te worden op een klein vliegtuig als een Boeing 737 of een Embraer 190?
Is het een goed idee om eerst Airline Pilot & management te volgen in Groningen?

Ik ben niet van plan om later als long-haul piloot te werken. Verder vind ik het niet erg om eventueel voor een andere Europese maatschappij te vliegen (bij voorkeur een Duitse of Engelse).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Meld je aan bij een vliegschool. Die vind je overal in Nederland.
Daar leer je wat vliegen is.
Als je daar je vliegbrevet hebt gehaald kun je verder kijken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is ook nog een dingetje met een vooropleiding want met 4 jaar land & tuinbouwschool kan je het wel schudden bij een vliegschool.
Of je nou op een Embraer 190 of een A380 wilt vliegen, het begint er gewoon mee dat je je beroeps-vliegbrevet (CPL) zult moeten halen. Vandaar uit kun je je verder verdiepen, afhankelijk van wat je wilt. Sowieso moet je voor elk vliegtuigtype een typetraining volgen.
Voor het CPL kun je bij diverse vliegscholen in Nederland en het buitenland terecht.
Dekans dat je bij een buitenlangse maatschappij komt te werken is op zich al vrij groot. De arbeidsmarkt voor piloten binnen de Nederlandse luchtvaart zit weliswaar na jaren van kwakkelen weer in de lift maar is nog steeds relatief klein.
Wees je er wel van bewust dat de vliegopleiding duur is; reken al gauw op zo'n 1,5-2 ton, en daar is geen studiebeurs voor. Je zult dit bedrag dus zelf moeten kunnen betalen (eventueel via een lening).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik was al op de hoogte van de hoge kosten van de opleiding, daarom wil ik goed geïnformeerd zijn voordat ik eraan begin.
Weet je toevallig ook of je in Nederland kunt blijven wonen en voor bijvoorbeeld Lufthansa vliegen vanaf Schiphol? Of moet je dan verhuizen naar een plek in de buurt van de thuisbasis van LH?