Vanaf wanneer hoeven werkgevers pas na 3 jaar een vast contract te geven?

Ik werk, maar moet binnenkort weg omdat ik er dan 2 jaar werk en te duur wordt omdat ze me dan een vast contract moeten geven. Ik las in het regeerakkoord dat dit 3 jaar gaat worden, maar wanneer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies zoals het correcte antwoord aangeeft. Maar veel zien het niet als een verarming voor de werknemer maar juist meer gepast . Veel BBL opleidingen lopen veel langer dan 2 jaar. En daarbij werkgevers kunnen niet iedereen in vaste dienst nemen anders kunnen ze nooit adequaat reageren op economische omstandigheden . Afgelopen crises hebben vooral bedrijven die veel vast personeel hadden het loodje gelegd . Indien er een verkeerde verhouding is tussen vaste en flex en oproep krachten kan men moeilijker anticiperen op nieuwe tendenzen .ja het is zeker te ver doorgeschoten in alleen flex werk maar dat kwam juist door de slechte wetgeving . De hoge ziektekosten het zeer ondoorzichtige dure ontslagrecht allemaal voor rekening van werkgever . Werkgevers gaan gebukt onder de zware personele lasten. De klant kiest voor goedkoop en rent naar de ketens en bedrijven met de laagste prijs . Wie niet kan anticiperen gaat dood .In alle sectoren van ICT bouw tot verzorging is er een ( overdreven ) race naar de bodem prijs ( geweest?)
Het zijn niet de werkgevers maar de consumenten die bepalen of ze voor service of kwaliteit gaan of voor snel en goedkoop . / het is de markt die dicteert . Het is helaas in Nederland zo dat grote bedrijven niet of nauwelijks nog belasting betalen ook dat gaat ons nieuwe kabinet nog versterken .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het ook fijn vinden, kan ik nog een jaar blijven werken

Antwoorden (1)

Nog niet bekend.

Het plan staat in het regeerakkoord. Dus de bedoeling is dat het deze kabinetsperiode wordt omgezet naar een wet die door de Tweede Kamer wordt goedgekeurd. Daarna volgt echter nog de behandeling in de Eerste Kamer en hoe hij daar "valt", weet ik niet. Naar mijn idee is het (weer) een verslechtering van het arbeidsrecht.

Laat ik dus gokken: ergens tussen 2018 en 2021, als het doorgaat.
Computoon