Bij een reactie op een sollicitatie wordt 'je' en 'Hi' gebruikt. Moet ik toch reageren met 'u' of met 'je'?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Je zou denken dat je ook kunt tutoyeren, NeeN , het is niet de bedoeling dat je als sollicitant meteen gaat jij-bakken, ook al krijg je zo'n brief, beter niet doen.
Niet zelden worden dit soort brieven door een secretaresse ff snel opgesteld en p/o getekend voor de baas.

(Trouwens idem voor de ontvangst van sollicitatiebrieven, steeds vaker worden deze gescreend / lees afgewezen \ door de jeugdige secretaresse, die alles boven de 25 jaar als antiek beschouwd!:) )

Tijdens het sollicitatie gesprek kun je wel die keuze maken van gezellig 'ouwe jongens krentenbrood' : tutoyeren. Al moet je toch even opletten, iemand van 45+ zal dit niet automatisch doen, niet altijd tenminste.

Je merkt het vanzelf tijdens de ontvangst door de manager P&O of HRM, succes Chubster!

Toegevoegd na 20 minuten:
Tips:
1. CONSISTENTIE IS DE SLEUTEL Je of U? blijf consistent, Niet afwisselen.
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/tips/2016/07/zo-word-je-uitgenodigd-op-sollicitatiegesprek

2. mail : Goede handtekening, vermeldt telefoonnummer. Plak brief in mail, recruiter leest dit als eerste. Alleen je cv apart sturen. “Het liefst als PDF, en met een representatieve foto".

Compleet anders aan pakken: Ip.v. mailtje, filmpje opnemen en daarin uitleggen waarom jij nou juist geschikt bent voor de baan. Door te vloggen ga je direct mee in het digitale tijdperk.”
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/tips/2016/07/zo-word-je-uitgenodigd-op-sollicitatiegesprek

Niet tutoyeren
"In het uiterste geval zou je kunnen vragen of je mag tutoyeren. In een eerste kennismaking met iemand eigenlijk gewoon liever achterwege laten. Tenzij iemand natuurlijk zelf aangeeft dat je mag tutoyeren. Dan is het zelfs onbeleefd als je dan maar blijft u-en."
http://www.rechtenstudie.nl/dos-en-donts-bij-een-sollicitatiegesprek-3-gouden-regels

Aanspreekvorm
Spreek de persoon met wie je het sollicitatiegesprek hebt in eerste instantie met 'u' aan, tenzij het een leeftijdsgenoot is of je het idee hebt dat tutoyeren op z’n plaats is.
https://www.jobnet.nl/solliciteren/sollicitatiegesprek/tips/item10036
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Mooi antwoord.