Moet de werkgever een medich onderzoek op voorhand melden bij werknemers?

Zo ja, hoelang op voorhand? Wat testen ze standaart voor een opvoedkundige job in belgie! Wat cheken ze na in de urine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een werkgever mag niet zomaar medische testen laten uitvoeren. En de uitslag mag niet in je dossier worden opgenomen.

Een medische keuring kan gedaan worden bij indiensttreding. Je krijgt dit dan te horen tijdens de sollicitatieprocedure dat een medische keuring onderdeel is van het selectieproces.

Als je al werkt kan je werkgever niet zondet meer een medische keuring verplichten.

Uit de urine kan je halen of je zwanger bent, drugs gebruikt hebt, suikerziekte hebt, een nierprobleem. Maar bij een keuring zal het meestal gaan om risico's op diabetes. De werkgever moet overigens precies vertellen welke testen er worden uitgevoerd.