Kan mijn werkgever me verplichten standby te zijn zonder vergoeding?

In de kerstvakantie heb ik vrij aangevraagd, maar nu wil mijn werkgever dat ik gedurende mijn vrije dagen standby ben en indien nodig naar kantoor kom. Hier staat geen enkele vergoeding tegenover.
Ik vraag me af of dat wel kan, want ik ben systeemontwikkelaar (programmeur) en de systeembeheerders krijgen een vergoeding als zij standby zijn. Dan kan het toch niet voor mij gelden dat het zonder vergoeding is? En mag hij me zomaar (er staat niks in het contract) verplichten standby te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt voor alle systeemontwikkelaars die vakantie willen in de kerstperiode. Het heeft niks te maken met te laat zijn.

Het beste antwoord

Ik zou het maar even bespreken met je werkgever... Behalve dat je in je stand-by tijd niet kan gaan en staan waar je wil, heb je ook nog eens vrij aangevraagd. Ik neem aan dat je niet voor niks 'vrij' wilt zijn.

Misschien kun je overleggen met je werkgever of je niet gelijk als de systeembeheerders behandelt kan worden. Je kunt ook aangeven dat je er totaal niet op had gerekend om in je vrije dagen nog stand-by te staan.

Persoonlijk zou ik denken als ik vrij aanvraag dan heb ik een reden... Of ik heb rust nodig, of ik heb plannen.

Als een werkgever ermee akkoord is gegaan dat je vrij krijgt dan kan ik mij niet voorstellen dat je alsnog onbetaald (verplicht) stand-by moet staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij je de hele dag/avond standby wil hebben, vind ik dat je dezelfde vergoeding kunt vragen als de systeembeheerders.

Maar je kunt bijv afspreken, dat je iedere dag op een bepaalde tijd ( bijv. 8.30 uur, als de evt. ziekmeldingen binnen zijn) belt : zo ja werk, dan ga je, zo nee werk, ben je er de komende 24 uur weer vanaf.

Dat lijkt mij een aardig compromis, en dan zit je veel minder 'vast'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt helemaal aan je arbeidscontract.
Normaal gesproken zou jij dus een soort van piketdienst draaien, daar staat normaliter een vergoeding tegenover. Want standby betekent dat je geen alcohol mag drinken,niet vrij kunt gaan en staan en verzin er zo nog maar een aantal. Kortom een behoorlijke aantasting in je leefplezier. Kijk eens in je contract, neem contact op met de afdeling arbeidsvoorwaarden of bond, danwel ga eens rustig een gesprek aan met je baas en kijk of je tot een compromis kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. Sommige werkgevers willen op de eerste rang zitten. Als alle ontwikkelaars hier aan mee moeten doen moet je werkgever maar een rooster maken wie op welke dag standby moet staan. Deze dag is dan voor de betrokkene geen verlofdag. Zo zou ik het proberen te regelen.
Een werkgever kan iemand niet verplichten standby te staan zonder vergoeding of zelfs dat zo'n dag je een verlofdag zou kosten.