Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn werkgever me verplichten standby te zijn zonder vergoeding?

In de kerstvakantie heb ik vrij aangevraagd, maar nu wil mijn werkgever dat ik gedurende mijn vrije dagen standby ben en indien nodig naar kantoor kom. Hier staat geen enkele vergoeding tegenover.
Ik vraag me af of dat wel kan, want ik ben systeemontwikkelaar (programmeur) en de systeembeheerders krijgen een vergoeding als zij standby zijn. Dan kan het toch niet voor mij gelden dat het zonder vergoeding is? En mag hij me zomaar (er staat niks in het contract) verplichten standby te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt voor alle systeemontwikkelaars die vakantie willen in de kerstperiode. Het heeft niks te maken met te laat zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou het maar even bespreken met je werkgever... Behalve dat je in je stand-by tijd niet kan gaan en staan waar je wil, heb je ook nog eens vrij aangevraagd. Ik neem aan dat je niet voor niks 'vrij' wilt zijn.

Misschien kun je overleggen met je werkgever of je niet gelijk als de systeembeheerders behandelt kan worden. Je kunt ook aangeven dat je er totaal niet op had gerekend om in je vrije dagen nog stand-by te staan.

Persoonlijk zou ik denken als ik vrij aanvraag dan heb ik een reden... Of ik heb rust nodig, of ik heb plannen.

Als een werkgever ermee akkoord is gegaan dat je vrij krijgt dan kan ik mij niet voorstellen dat je alsnog onbetaald (verplicht) stand-by moet staan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij je de hele dag/avond standby wil hebben, vind ik dat je dezelfde vergoeding kunt vragen als de systeembeheerders.