De wet stelt het volgende in artikel 610b van deel 7 van het burgerlijk wetboek:

"Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden."

Dat wil zeggen dat als u drie maanden lang wekelijks 20 uur gewerkt heeft, dat u daarna redelijkerwijs mag aannemen dat u 20 uur per week werkt. Let wel: uit de rechtspraak volgt dat dit geen absoluut recht is. Als u bijvoorbeeld seizoenswerk doet, waarbij duidelijk afgesproken is dat u in het hoogseizoen meer werkt dan daarbuiten (omdat er dan meer werk is), dan hoeft de werkgever u geen vaste uren te geven. Dat geldt ook als u bijvoorbeeld als invalkracht een paar maanden invalt voor een zwangere collega.

De bepaling is in de wet opgenomen om te voorkomen dat werkgevers het 0-urencontract inzetten als een manier om gemakkelijk van werknemers af te komen. Maar legitiem gebruik van een 0-urencontract door werkgevers mag dus wel.