mag werkgever mij verplichten om op werkoverleg te komen ?

Hallo,
Mijn werkgever verteld mij dat ik verplicht ben op werkoverleg te komen in de avond uren. Ik woon in een andere provincie en ga met openbaar vervoer naar mijn werk.
Ik werk in de ochtend en kan dan niet aanwezig zijn in de daarin geplande werkoverleg. (werk kan niet stilgelegd worden). Dus verplicht mijn werkgever dat ik maar savonds moet komen in de extra geplande werkoverleg. Hij betaald wel de werkoverleg uren maar het gaat mij puur om de vraag of hij dit kan verplichten. Als ik of collegae niet komen verlangt werkgever een schriftelijke verklaring !

Graag uw mening/advies

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.4K
Castle
6 jaar geleden
Als je voltijd werkt (8 uur op een dag) dan bedraagt de rusttijd 11 uur (deze mag wel eens ingekort worden tot zelfs 8 uur). Mocht je dus gewerkt hebben en uitgeklokt dan zou je kunnen redeneren dat de rusttijd in acht genomen dient te worden. Staat er iets in een cao of arbeidsovereenkomst? Neem anders eens contact op met een wetswinkel of jurofoon?

Het beste antwoord

Dat is geen specifieke verplichtende wetgeving over, staat er iets over in je CAO, personeelsreglement of arbeidsovereenkomst?

In het algemeen mag de werkgever in redelijkheid verwachten dat je komt, zeker als het tijdens de normale werktijd niet mogelijk is. In principe moet je aan een dergelijke oproep gehoor geven, tenzij je een zwaarwichtig belang hebt dat voor het belang van werkgever zou moeten gaan. Het is een balans van goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Als het tot een gerechtelijke procedure komt, zal de rechter voor dit specifieke geval in redelijkheid en billijkheid de belangen van partijen afwegen; dat gezegd hebbende, zal een rechter dit waarschijnlijk niet accepteren als geldigde grond voor ontslag.

Kortom, "verplichten" is niet het juiste woord, maar de werkgever mag dit in principe wel van je verwachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk verhaal dank