Ik woon in italie en wil in nederland werken. Wat zijn de regels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar zal klaas wel een antwoord op weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Ik ook hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@robm dat dacht ik ook.
in italie blijven wonen en iedere dag op en neer

Antwoorden (5)

Try to look busy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort samengevat:
- zoek een leuke vacature
- schrijf een brief.
- ga duimen dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
- Zorg dat "je toekomstige werkgever" onder de indruk raakt van je (geef goede, weldoordachte antwoorden, stel intelligente vragen etc).
Vervolgens hopen dat je de gelukkige bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nederlander bent heb je het recht om naar je eigen land terug te keren. N woning heb je niet meteen dus laat je inschryven by verhuurbedryven. Van de sociale dienst,kryg je n uitkering maar kzou zo snel mogelyk n baan zoeken! Na een goed half jaar had ik mn zaakjes in orde in Nederland,en ga nu nog wel eens naar mn kennisen in Milano (milaan) om heerlyke pasta te eten,bytekletsen en natuurlyk winkelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil niet lullig doen, maar die uitkering krijg je dus niet altijd. Toen ik na 15 jaar Italie terug kwam naar NL heb ik een jaar lang zonder werk gezeten en een uitkering kon ik wel vergeten. Kreeg een brief en daarin stond in schijnheilig nederlands, dat als ik geld wilde hebben ik maar terug moest gaan naar waar ik vandaan kwam.
Wat dat betreft hebben buitenlanders het veel makkelijker als ze hier komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij heb meer vrienden in het buitenland dan hier ,plus voor pluske
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was de +1 vergeten, antwoord is natuurlijk goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Khad geen moeite klaas met n uitkering,kreeg zelfs n voorschot. Daar stond ik écht van te kijken!! Had ik niet gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig doen ze wel moeilijk over een uitkering
als je verhuisd en daardoor werk moet zoeken krijg je hem niet, had je maar niet moeten verhuizen
Heb het zelfde gedaan en in het kort komt het op het volgende neer:

1. Zorg als eerste voor een plek waar je tijdelijk kunt verblijven en waarop je je kunt inschrijven bij die gemeente, als inwoner van NL zijnde.

2. Als je italiaan bent moet je ook niet vergeten je uit te schrijven bij je huidige gemeente in Italie (geldt trouwens ook voor nederlanders die Italie willen verlaten)

3. Schrijf je zo snel mogelijk in bij het CWI, dat je werkzoekend ben. Of probeer eerst werk te vinden, alvorens je hier naar toe komt.

4. Als terugkerend nederlander heb je in principe het recht op een uitkering, dus vraag deze aan (zie verderop in mijn reacties op deze vraag, dat je hier niet vanuit moet gaan)

5. Probeer zo snel mogelijk aan eigen woonruimte te komen, anders loopt diegene die jou onderdak verleent het risico dat hij een boete aan de SVB moet betalen (niet geregistreerd samenwonen is verboden).

6. Pak al het werk aan dat je kunt vinden, dat getuigd van inzet. Daarna kun je altijd wat beters zoeken.

7. Heb je na een half jaar je zaakjes niet in orde, wees dan zo eerlijk om terug te gaan naar waar je vandaan kwam. Daar wordt iedereen beter van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 super antwoord Klaas,al seconde na de vraag heb ik bij reacties hierboven voorspeld dat jij deze het beste beantwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga toch fietsen, slijmbal, hahahahaha....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Punt erby klaas!
Het zijn vooral de regels omtrent de belasting die je moet nagaan. Volgens mij mag je in Europa overal wonen en werken, dus een aparte werkvergunning is niet nodig.