Allereerst kun je daar vanaf vmbo niet direct heen, je zult eerst je vwo papiertje moeten halen. En dan kun je gaan studeren. Voor medicijnen is bij mijn weten nog steeds een stop/wachtlijst dus dat maakt het vergelijken lastig

Dokter heb je in vele gradaties en specialisaties dus de opleidingsduur varieert sterk met wat je wilt

tot slot hangt het ook nog af van je vakken en waar je goed in bent, ik gok zo dat je voor dokter naar verhouding meer exacte vakken moet doen, ben je daar niet goed in doe je langer over de opleiding dan wanneer de opleiding alleen vakken heeft die je liggen (zelfs als is de eerste opleiding feitelijk korter)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had het er niet meteen bijgezet maar wordt nu toch wel nieuwsgierig waarom je dit wilde weten. Ik hoop toch niet om een keus te kunnen maken.

Los van dat traject dat ik hierboven beschrijf, of je er nou 4, 6 of 8 jaar over doet, daarna ga je 40 jaar (!!!!!) werken. Het lijkt me toch het belangrijkst dat je iets kiest dat je aanspreekt, MEER dan dat je snel klaar bent met de opleiding....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet perse je vwo papiertje te hebben, je kan ook via het mbo naar het hbo.
Amadea
12 jaar geleden
Ben je toch eerst minstens vijf jaar, vermoedelijk zes jaar verder voordat je uiteindelijk op een universiteit terecht zou kunnen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 21 jaar bent, en je hebt niet de vereiste vooropleiding, dan kun je toelatingsexamen doen. http://www.studeren.uva.nl/geneeskunde/object.cfm/91FC4B37-1321-B0BE-68FEC4F526CE2A1B
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en verder een + Amigo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het nog de vraag of je dat toelatingsexamen wel gaat halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daarvoor zul je toch haast een opleiding moeten hebben op VWO-niveau.

Andere antwoorden (3)

De studie rechten, waarmee je meester in de rechten (en dus bijvoorbeeld advocaat) kan worden, duurt over het algemeen vier jaar. Een studie geneeskunde, waarmee je arts kunt worden, duurt zes jaar.

http://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/25/duur_en_leerwijze/1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voordat je jezelf ook advocaat mag noemen moet je eerst 3 jaar als advocaat-stagiair werkzaam zijn en daarna kan je pas op het tableau bijgeschreven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanuit vmbo duurt het wellicht ook nog wat langer voordat je die 4 jaar mag gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opleidingen voordat je rechten mag studeren duren ook nog 5 jaar maar dat is voor geneeskunde ook zo.
Advocaat duurt het kortst 4 jaar en dokter anders 6 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geneeskunde doet ben je 6 jaar bezig. Je bent dan wel pas basisarts en kan hier bijna niks mee, je moet je dus ook nog gaan specialiseren tot bijvoorbeeld kinderarts of huisarts.
Uiteindelijk zal je met de studie rechten dus eerder klaar zijn. Maar het gaat om wat je het leukste vindt om de rest van je leven te doen.