Eindafrekening werkgever laten corrigeren kan dat?

Onlangs ben ik binnen dezelfde sector van baan veranderd, ik werkte voorheen op payroll-basis in het onderwijs.

Nu is men vergeten mij te wijzen op de mogelijkheid om (extra) reiskosten uit te ruilen met de eindejaarsuitkering. Aangezien ik wekelijks 150 km reisafstand overbrug gaat het om 5000 km x 0.19 = 950 euro wat ik had kunnen uitruilen.
Ik vroeg hiernaar bij de uitzendorganisatie maar kreeg dit als antwoord.
"Helaas kunnen wij niet meer jouw correctie toepassen ivm woon-werk kilometer tegen eindejaarsuitkering. Je bent inmiddels bij ons uit dienst en alles is verwerkt."

Ook heb ik volgens mij recht op een CAO-loonsverhoging en eenmalige uitkering (CAO-VO). Deze "extra's" zijn ook niet opgenomen in de eindafrekening. Ik kopieer een stukje uit de CAO (NBBU) Payrolling waarin staat dat ik als uitzendkracht hier recht op heb!

1. Het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht zijn gelijk aan het loon en vergoedingen die worden toegekend aan werknemers, werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van de inlener.
Dit loonverhoudingsvoorschrift dient ter bescherming van de rust op de
arbeidsmarkt en is opgenomen in artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi).
2. Onder het loonverhoudingsvoorschrift vallen de volgende componenten:
> Initiële loonstijging

Wat kan ik doen en is een correctie wel gewoon mogelijk?
Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alles kan maar wat het mooie antwoord al geeft het is een hoop gedoe . En of dat wel rendabel is ? Daarbij de relatie met je werkgever wordt er niet btr op . En of het een recht is ? Treinen komen en gaan en deze is duidelijk vertrokken en jij zat er niet in . Mogelijk had je zelf ook bij de les moeten zijn zie het als een leermoment . Soms win je wat meestal verlies je veel .

Antwoorden (1)

Deelantwoord, m.b.t. de uitruil:
Dat is een lastige. Zo'n uitruil is geen wettelijk recht maar bij veel bedrijven wel een mogelijkheid. Voordat een salarisadministratie hiertoe overgaat, wordt dit dan ook (schriftelijk) gevraagd, aan alle werknemers afzonderlijk. Het kan namelijk (vaak minimale) gevolgen hebben voor het pensioen en eventuele uitkeringen, omdat een brutolooncomponent (eindejaarsuitkering) deels wordt omgezet in een nettoloon component (reiskostenvergoeding).

Had men dit jou moeten vragen/jou hierop moeten attenderen nu? Twijfelachtig. Verschillende organisaties hebben namelijk in hun interne regels de voorwaarde staan (om praktische administratieve redenen, er zit nogal wat rekenwerk aan vast), dat uitruil alleen mogelijk is voor degenen die op 31/12 nog in dienst zijn of voor degenen die in de loop van het jaar in dienst zijn gekomen en einde jaar ook nog steeds in dienst zijn. Ga dit voor jouw organisatie na.

Stel dat zo'n uitsluiting niet in de regels staat van jouw organisatie. Dan had men je vooraf moeten benaderen met die vraag (gelijke rechten voor alle werknemers). Vervolgens de berekening maken (max. recht op reiskostenvergoeding tegen eur 0,19/km -/- reeds uitbetaalde reiskostenvergoedingen, en als dit bedrag lager is dan het deel van de eindejaarsuitkering waarop je tot nu toe recht had, dan was uitruil mogelijk geweest).

Alleen in dat geval zou de eindafrekening gecorrigeerd moeten worden. Men schrijft dat men de correctie niet meer 'kan' toepassen. Dat snap ik: er zijn salarispakketten waarin er onhandige, tijdrovende en foutgevoelige toeren moeten worden uitgehaald om een verloning te corrigeren van een medewerker voor wie de eindafrekening al is gemaakt. Maar dat 'kan' moet je hier lezen als 'wil', vanwege het werk. Als je salaris verkeerd berekend zou zijn, had men de eindafrekening ook 'open moeten breken'...

Mijn advies: sla er eerst de interne regelingen op na. Geen uitsluiting? Neem nogmaals contact op met de organisatie met verzoek tot correctie. Geen resultaat? Win juridisch advies in maar weeg vooraf af of die investering in tijd en geld nog in verhouding staat tot het financiële nadeel (nettobedrag zal ruim 40 procent zijn van de nog niet genoten toegestane reiskostenvergoeding) dat je nu hebt ondervonden.
Computoon