Als je volgend jaar Juli 2011 bent afgestudeerd wanneer moet je dan solliciteren ?

Mijn vriend is als het goed is volgend jaar Juli 2011 afgestudeerd, vanaf wanneer zou hij dan moeten beginnen om te gaan solliciteren ? Ervoor of erna ? En wat zou hij dan moeten omschrijven wanneer die kan gaan beginnen ?

Hij werkt nu als vakantiewerker bij een organisatie waar die het goed naar zijn zin heeft, hoe zou hij het beste kunnen aanpakken om daar in vaste dienst te kunnen werken. Moet hij dan bij zijn leidinggevende gaan praten van zijn vakantiewerk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral ook doen, en eigenlijk al vanaf nu: bedrijvenbeurzen bezoeken. Gekleed alsof hij gaat solliciteren, en dan gewoon eens babbelen bij bedrijven die hij interessant vindt. CV alvast meenemen voor het geval er interesse in is, en vooral ook proberen feeling te krijgen voor wat die bedrijven zoeken, zodat hij volgend jaar met solliciteren er helemaal klaar voor is.

Antwoorden (4)

Afhankelijk van vacatures ed.

Je kan in principe beginnen met solliciteren zodra je een baan ziet waar begin werkzaamheden ligt op een punt dat je aan het werk zou kunnen. Dus als je bv in juni al grotendeels vrij bent, kan je in feb, maart al beginnen met solliciteren op banen. Hou rekning met een periode van een paar weken tot enkele maanden tussen sollicitatie en daadwerkelijk werken.

Als hij bij zijn huidige bijbaan wil blijven maakt het niet zo uit wanneer hij het aangeeft. Als hij het nu doet kan hij het voordeel hebben dat als er een positie vrij komt, hij er meteen voor genoemd wordt. Ik zou gewoon open kaart spelen met de leiding gevende; Dan kan die besluiten of omhem geleidelijk meer verantwoording te geven, of meteen in vaste dienst aan te nemen, maar met een contract dat in uren oploopt zodra hij afgestudeerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd moet je iedere kans aanpakken om een baan te krijgen.
Als hij ook met zijn huidige werkgever gaat praten en ze zijn tevreden over zijn persoon en werkzaamheden, is de eerste deur al open.
Als hij geen baan krijgt, heeft hij in ieder geval al ervaring met een goed gesprek met een werkgever, dat helpt voor een volgend maal.

Je kunt rustig maanden van te voren beginnen met goed uit je ogen kijken wat passend zou zijn en dan een open sollicitatie aangaan en open kaart spelen.
Let wel, werkgevers zijn blij met mensen die initiatief tonen, dat vertaalt zich ook in hun werk.

Succes, ook met de rest van de studie.
13 jaar geleden
Op tijd en voor de examens beginnen met solliciteren kan nooit kwaad.
En als hij het nu naar zijn zin heeft kan hij dat nu alvast aangeven. Praten met de leidinggevende kan nooit kwaad.
Mijn dochter heeft zo een baan gekregen door een stage periode.
De begin datum zou in overleg kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nooit vroeg genoeg solliciteren. Wacht niet langer dan maart.

De verwerking van een sollicitatie kan enige tijd in beslag nemen. Hoe meer je de vakantiemaanden nadert, hoe langer dit proces zal duren. Vaak ligt de beslissing bij leidinggevenden die in deze periode met verlof zijn.