Ik heb ontslag genomen per 1 oktober heb ik dan nog 9 maanden recht op eindejaars uitkering?

Ik heb mijn ontslag genomen per 1 oktober.
Nu is het zo dat wij altijd met kerst een zogrnoemdr kerst bonus ontvangen.
Heb ik hier gewoon recht op?
Het is niet contractueel vastgelegd maar wordt al meer als 10 jaar uitgekeerd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Nee, een eindejaarsuitkering is geen vastgelegd recht. Het is aan de werkgever om te beslissen of, en aan wie hij een eindejaarsbonus geeft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok ik heb me laten vertellen dat als het langer als een bepaald aantal jaar uitgekeerd werd dat het dan een zwijgend recht zou worden ofzoiets.
En dat je er dan gewoon recht op hebt vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook als je er recht op zou hebben, is het feit dat je er niet meer werkt aan het einde van het jaar een goede reden om geen eindejaars uitkering te krijgen.
Utrecht
6 jaar geleden
Nee.
Én in veel gevallen is de eis dat je op 31 dec nog in dienst moet zijn.
Dus als je eerder in het jaar vertrekt, krijgt je geen eindejaarsbonus.
Met het vakantiegeld is het anders: dit een bij CAO vastgelegd recht en krijg je naar rato wel uitbetaald.
Mijn werkgever heeft duidelijk in de richtlijnen staan dat een dergelijke bonus alleen geldt voor mensen die op dat moment in dienst zijn. Is iemand korter dan een jaar in dienst dan wordt naar rato uitbetaald.

Vakantiegeld krijg je uiteraard wel tot 1 okt. Eindejaarsuitkeringen zijn vrijwel nooit gegarandeerd en maken dus geen standaard onderdeel van het loon uit.

Ik zou zeggen, kijk je contract er eens op na om te zien waar je recht op hebt.
paulus811
6 jaar geleden
Dat ligt eraan. Onder welke CAO val je? In de hulpverlening staat de 13 maand bijvoorbeeld in het CAO en bouw je dus elke maand een reservering daarvoor op. Deze ontvang je dan wel bij einde contract.