Kan mijn baas mij verplichten heel veel uur te komen werken?

Ik heb een 0-uren contract. Bij mijn sollicitatie is afgesproken dat ik 4 dagen in de week zal komen werken waarvan 1 dag in het weekend. Ook werd mij verteld dat het soms kan gebeuren dat ik wel het hele weekend moet werken, maar dat dit maximaal 1x per maand zal gebeuren. Omdat we telkens personeelstekort hebben, werk ik nu al bijna een halfjaar lang 6 dagen in de week. En ook meestal 3x per maand het hele weekend. Ik zeg hier vaak wat van, maar dan word mij verteld dat ik toch moet komen werken omdat het echt nodig is. Kan mijn baas dit gewoon verplichten aan mij? En is er een maximaal aantal uur dat je ingeroosterd mag worden? Ik ben opzoek naar een andere baan maar tot die tijd zal ik toch hier moeten blijven.. bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag niet 7 dagen achter elkaar werken. Dat zou betekenen dat je +50 uur werkt als het volledige dagen zijn van 8 uur. Ook is er mondelings afgesproken dat je 4 dagen zou werken... ik zou collega's vragen of zij hetzelfde meemaken en dan zou ik (sowieso) contact opnemen met een vakbond. Die kunnen je er vast meer over vertellen.
Antoni
6 jaar geleden
Eerst maar overleggen met de personeelsvertegenwoordiging of de ondernemingsraad. Kunnen die niet helpen, dan kan je naar een vakbond stappen, zo zou ik adviseren.

Antwoorden (1)

0-uren contracten zijn ondingen en zouden eigenlijk verboden moeten worden. Mondelinge afspraken zijn ook geldig maar je hebt er weinig aan als ze niet aantonbaar zijn.

De gedachte achter een 0-urencontract is, dat een werkgever met zo'n contract flexibel gaten in de bezetting kan vullen. In de praktijk wordt er nogal wat misbruik van gemaakt door werkgevers die alleen willen betalen voor daadwerkelijk gewerkte uren maar vervolgens de ene keer de werknemer buitengewoon veel inzetten en de andere keer nauwelijks. Ze zijn dan nog te vaak in de veronderstelling dat ze alleen de gewerkte uren hoeven te betalen. De werknemer wordt zo een speelbal van de werkgever.

Maar inderdaad, er zit een maximum aan het aantal uren dat iemand mag werken. Zie de hoofdregels hieronder. Je schrijft wel dat je al bijna een half jaar lang 6 dagen in de week werkt maar niet hoeveel uur. Dat is wel van belang. Het lijkt er wel op dat je rusttijden in gevaar komen.

Advies: pleeg overleg met je werkgever, met de ondernemingsraad. En probeer te komen tot een min-max contract. Dit is een contractvorm waarbij het minimum aantal uren gegarandeerd is (en dus sowieso wordt uitbetaald) en waarbij je de max zelf aangeeft.

"Wat is er wettelijk geregeld voor mijn werktijden, pauzes en rusttijden?
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Er zijn ook regels voor uw pauzes en rusttijden. In uw cao kunnen afwijkende regels staan. Voor jongeren tot 18 jaar en voor zwangere en pas bevallen vrouwen gelden aparte regels.
Maximaal aantal uren werktijd
In de Arbeidstijdenwet staat dat u niet iedere week maximaal 60 uren mag werken. Voor een langere periode geldt het volgende:
• Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Dit kan in uw cao staan. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
• Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.
Een werkweek loopt van zondag 0.00 uur tot zaterdag 24.00 uur.
=

Toegevoegd na 1 minuut:
"Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:
• Na een werkdag mag u min. 11 aaneengesloten uren niet werken.
• De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot min. 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
• Na iedere werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken.

Rusttijd korter dan 36 uur
Als uw rusttijd korter is dan 36 uur, gelden de volgende regels:
• U mag in een periode van 14 dagen min. 72 uur (3 dagen) aaneengesloten niet werken. (...)"
Computoon