Per 1augustus ga ik werken voor 4 dagen per week! Op hoeveel vakantiedagen heb ik dan recht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20 Werkdagen. Dat komt neer op hetzelfde aantal vakantieweken per jaar als een fulltime medewerker (alleen je werkt een dag minder en krijgt dus een dag minder uitbetaald). Uiteindelijk komt het neer op 5 weken vakantie.

Antwoorden (1)

Op hoeveel vakantiedagen je recht hebt, is afhankelijk van je contract en van de voor jou geldende collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Veel werknemers hebben zo'n 25 vakantiedagen per jaar.

Jij gaat 4 dagen per week werken. Als dat wordt beschouwd als een functie van 0,8 fte, dan heb je (dus) recht op 0,8 x 25 is 20 vakantiedagen per jaar. Hierbij ga ik ervan uit dat 40 uur per week werken de norm is.

Als 36 uur per week werken de norm is in jouw branche, dan heb jij een functie van (4x8)/36 is 0,88 fte. Daarmee zou je recht hebben op 0,88 x 25 is 22,2 vakantiedagen per jaar.

Houd er rekening mee dat voor jou andere cijfers kunnen gelden. Ik ben in dit antwoord uitgegaan van algemeen gebruikte cijfers en gewoonten. Je kan zelf op basis van mijn berekeningen nagaan wat in jouw specifieke geval geldt. Ook kan je hiernaar informeren bij je werkgever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook: http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-aantal-vakantiedagen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Volgens de informatie op deze website http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-aantal-vakantiedagen heb je wettelijk gezien recht op minstens 4 x 4 = 16 vakantiedagen per jaar. Op die website staat namelijk:

"Op hoeveel vakantiedagen heb je minimaal recht?

In Nederland is een minimum aantal vakantiedagen bepaald. Of je werkgever nu wil of niet, op dit aantal vakantiedagen heb je recht. In Nederland is het wettelijk minimum vakantiedagen vastgesteld door middel van de volgende berekening: 4 x ‘het aantal dagen dat je per week werkt’."

Jouw werkgever kan meer dagen bieden dan die verplichte 16 vakantiedagen en is verder afhankelijk van de afspraken in de voor de betreffende branche geldende cao.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk Bedankt voor je reactie, Ik weet dat ik per jaar 216,5 uur vakantie uren krijg. Maar nu ga ik per 1augustus 4 dagen werken dus heb dit jaar nog recht 5 maanden. Weet jij de som hoe ik dit kan berekenen? Bij voorbaat mijn dank.
Antoni
6 jaar geleden
Hoeveel uur per week werkte je eerder? Dus waarop is die 216,5 uur gebaseerd? Ik ga ervan uit dat je vanaf 1 augustus 32 uur per week gaat werken? Alleen als ik weet hoeveel uren je tot nu toe per week werkte, kan ik misschien een nieuwe som maken.