Als je niet werkeloos bent maar wilt je wel oriënteren op een een andere functie in een totaal andere branche, waar kun je dan terecht voor advies?

Ik zou wel iets totaal anders willen gaan doen maar heb eigenlijk geen idee wat er nog meer bij me past en wat daarvoor nodig is aan bijv. opleiding dus eigenlijk wat er voor mij nog mogelijk zou zijn.. Het UWV helpt enkel als je al zonder werk zit..Waar kan ik dan terecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, ik kijk op van de laatste zin van je toelichting. Toen ik je vraag las, wilde ik je namelijk op het UWV wijzen. Je bent namelijk werkZOEKEND. Dat je al een baan hebt, is niet relevant. Het UWV is er, dacht ik, voor alle werkzoekenden, of ze nu een baan hebben of niet. Kennelijk heb jij ontdekt dat dat niet meer zo is.

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd zijn loopbaanadviseurs een goede manier om erachter te komen wat je wilt qua werk. Maar daarvoor wordt wel een vergoeding gevraagd natuurlijk. Je kunt zelf ook een heel eind komen.

Ten eerste, je bent op zoek naar een andere branche. Ga bij jezelf na wat je vervelend vind aan de branche waar je nu werkzaam in bent. Is het echt de branche, of alleen het specifieke bedrijf waar je werkt? Wat vind je wel leuk in de branche?

Stel voor jezelf dezelfde vragen over je huidige functie. Wat vind je er wel leuk aan? Wat niet? Ligt het aan de invulling ervan in je bedrijf, of in het algemeen aan de functie die vervult?

Schrijf ook op wat je mist in je huidige functie, wat wil je meer doen. Ga ook naar waar je goed in bent en waar je slecht in bent.

Wanneer je dit allemaal hebt (op papier) ga je op zoek naar vacatures. Niet eens vacatures waar je per se wilt werken, maar in het algemeen vacatures, dus ook vacatures waar je normaal nooit naar zou kijken. Streep hierin aan wat je interessant vind, en wat niet. Zo kom je steeds verder in wat je liever wilt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Doe net als een scholier en doe een beroepentest... Die staan er genoeg op het net, dus doe een test net als scholieren doen op zoek naar een carrière... Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bureau's die daarin gespecialiseerd zijn; loopbaanadviseurs worden ze genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je de beroeps-oriëntatie-test van vdab aanraden www.vdab.be

en er is een website 'word wat je wil :
http://www1.wordwatjewil.be/cursus_en_opleiding/publiek/controller

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een beroepskeuzebureau kan je goed terecht. Hier zijn uiteraard wel kosten aan verbonden.
Soms kun je bij het CWI ook deze vraag stellen en is er een adviseur.
Op internet moet er ook wel een site zijn waar je vragenlijsten kunt invullen, die het voor jezelf helder kunnen maken welke kant je uit moet.(weet nu even niet welke site, misschien als je beroepskeuze googlet)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CWI heet tegenwoordig UWV en zoals de vraagsteller al aangeeft helpen die alleen als je zonder werk zit.
Er zijn inderdaad genoeg tests te vinden op het internet, maar alles wat gratis is......... daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Je kunt natuurlijk ook eens naar het arbeidsbureau gaan, die mensen zijn daar in gespecialiseerd en kunnen wellicht iets voor je doen. Je kunt natuurlijk ook eens een afspraak maken met een headhunter, daar zijn er genoeg van.