wat is het financiele verschil tussen een IOW en een bijstandsuitkering voor een echtpaar met 1 inkomen? In beide gevallen wordt pensioen verrekend

IOW bedraagt max 70% vh minimumloon zijnde 1085 euro bruto. Netto 870 euro. Bijstand is 1403 euro netto incl vakantietieslag per maand. Voordeel IOW t.o.v Bijstand, er wordt geen rekening gehouden met eifen vermogen en eigen huis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Niet te bepalen. De IOW is voor een specifieke groep mensen; ouderen van 60 jaar en ouder van wie de WW- of WGA-uitkering is gestopt en die aan wat aanvullende eisen voldoen. Ze krijgen dan betaald tot de AOW in gaat en het UWV regelt dat allemaal.
De hoogte van het eventuele inkomen van de eventuele partner is niet van invloed op de IOW en het eigen vermogen (huis bijv.) ook niet. De hoogte van de IOW is dis relatief eenvoudig te bepalen.

Het bedrag van de bijstand niet. Je noemt een bedrag bij de bijstand maar dat is een willekeurig bedrag. Om het recht op bijstand te bepalen wordt alle inkomen (uit werk, uit uitkeringen onder welke naam dan ook) van in ieder geval aanvrager en eventuele partner "op een hoop gegooid". Het vermogen wordt ook meegeteld. Dan wordt bekeken of dit onder de bijstandsnorm is en of ook aan de andere voorwaarden wordt voldaan. Zo ja, dan wordt dit "gat" gedicht met een (aanvullende) bijstandsuitkering.

Bijstand is een vangnetuitkering die betaald wordt uit de belastingpot. Omdat ieders omstandigheden anders zijn, zijn er wel maximumbijstandsbedragen maar het is niet gezegd dat iemand die krijgt. Er is ook geen spraken van "kiezen welke uitkering je wil". Als je nergens anders meer recht op hebt en aan voorwaarden voldoet is er eventueel nog de bijstand tot het niveau van de bijstandsnorm.

De vraag is dus niet te beantwoorden omdat de hoogte van de eventuele bijstandsuitkering "op maat" wordt bepaald, met een maximum.

Toegevoegd na 23 minuten:
De maximale bijstand voor een echtpaar onder de AOW-leeftijd zonder kostendelende medebewoners is nu (2017) eur 1403,98.
Als je samen onder dat bedrag zit en aan alle voorwaarden voldoet, kun je dus maximaal nog een aanvullende bijstandsuitkering ontvangen tussen dat bedrag en het inkomen dat je nu samen hebt maar met een correctie voor het vermogen. Voor de manier waarop vermogen meetelt en wat daar onder valt, heeft de Participatiewet (opvolger van o.a. de Wet Werk en Bijstand) ook weer regels. Een (klein) deel is vrijgesteld.
Computoon