Kan je een zorgbedrijf opstarten zonder enige achtergrond in verpleegkunde? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
Erna55
7 jaar geleden
Welke zorg wil je gaan leveren?
tinus1969
7 jaar geleden
Precies wat @Erna55 vraagt. Wat voor zorgbedrijf wil je oprichten? Wat zie je zelf als jouw rol in dat bedrijf?

Antwoorden (1)

Dat hangt er maar net vanaf wat je wilt gaan doen. Als je een achtergrond hebt als maatschappelijk werkende of een andere sociale opleiding hebt gedaan en je gaat begeleiding (individueel of groep) leveren, kun je prima starten en die zorg aanbieden voor bijvoorbeeld PGB-houders. Met een beetje geluk, een goed CV en bedrijfsplan kun je misschien ook wel gemeentes interesseren in een contract zodat je Zorg in Natura kunt leveren.

Als je bijvoorbeeld fysiotherapeut, ergotherapeut, creatief therapeut of psycholoog bent - om maar eens wat voorbeelden te noemen - dan is zeker het starten van een eenmanszaak en het leveren van eerstelijnszorg niet zo heel moeilijk.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. De zorg is een brede sector, en "een zorgbedrijf" kan ook van alles zijn. Dat beperkt zich zeker niet tot verpleegkundige zorg. Er is ook nog voorlichting, advisering etc., op heel veel mogelijke gebieden in de zorg. En zelfs als je kijkt naar specifiek verpleegkundige zorg, hangt het er vanaf wat je wilt gaan opzetten. Als jij van plan bent je met het management of met andere zaken bezig te gaan houden en je neemt verpleegkundigen in dienst die de daadwerkelijke zorg leveren, dan is het uiteraard niet nodig dat je zélf verpleegkundige bent. Maar zoals gezegd: het hangt maar helemaal af van wat voor bedrijf je wilt opzetten, welke doelgroep je voor ogen hebt, en wat jouw functie zal zijn in dat bedrijf. Starten als eenmanszaak voor verpleegkundige thuiszorg gaat natuurlijk niet, maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties.

Om een bedrijf te kunnen starten heb je vooral andere capaciteiten nodig, zoals financieel inzicht en kennis van de markt, contacten of de mogelijkheid om die gemakkelijk te leggen, wat kennis van de relevante wet- en regelgeving, etcetera.