is het verstandig contract te laten veranderen bij werkgever ?

Ik heb een tijdelijk contract bij een werkgever van 7 maanden (15 uur per week). Vanaf dag 1 werk ik 30 uur per week dus 15 uur overwerk. Ik heb begrepen dat je na 3 maanden structureel te hebben overgewerkt , je kan eisen dat werkgever contract aanpast na 30 uur per week. Klopt deze stelling ? Overigens het lijkt mij dat het voor eventuele ziektewet en WW rechten niet uitmaakt want deze worden zover ik ben geïnformeerd berekent over het gemiddelde loon wat je heb verdient. Dus vraag mij eigen af wat voor zin het heeft contract te laten aanpassen na 30 uur per week. of zit ik fout ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat heeft nut want dan heb je iets in handen. Als je nu ziek wordt, moet je werkgever doorbetalen over dat aantal uren.

Overigens kan een werkgever wel het argument opvoeren dat de meerdere uren niet structureel zijn maar "extra". Bijv. ten gevolge van een seizoenspatroon, een incidentele opdracht die voor een bepaalde tijd af moest zijn, een vervanging voor een zieke collega e.d.

Toegevoegd na 4 minuten:
WW en een eventuele ZW-uitkering (bij ziek uit dienst) worden inderdaad berekend op basis van het loon voor de sociale verzekeringen. (In de praktijk gelijk aan het fiscaal loon, het loon voor loonheffingen). Overigens is die WW max. 3 maanden als je niet meer arbeidsverleden hebt dan 7 maanden.

Toegevoegd na 8 minuten:
"Heb ik recht op een aangepast contract als ik veel overwerk?

In uw arbeidsovereenkomst staat hoeveel uren u werkt. Als u structureel overwerkt, kunt u uw arbeidscontract laten aanpassen.

Rechtsvermoeden arbeidsduur
Is er verwarring over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor de info.. Als werkgever niet wil en stapt naar rechter dan is je werksfeer wel verpest. Overigens : Werkgever betaal bij ziekte ook gemiddelde uit van overwerk uren (structureel)
Computoon
7 jaar geleden
Een gang naar de rechter verpest de werksfeer zeker. Uiteindelijk trekt een werknemer vrijwel altijd aan het kortste eind. Rechters kunnen een werkgever wel tot een vergoeding veroordelen maar dan ben je wel je baan kwijt. De theorie ("zo zou het moeten") en de praktijk lopen ook in het arbeidsrecht nog wel eens uit elkaar. Maar stel nu dat je volgende maand maar 15 uur per week hoeft te werken. Gaat de werkgever dan die 15 uur per week uitbetalen (in principe fout) of toch het gemiddelde van de laatste drie maanden? Je kunt ook ervoor kiezen om "niets te doen" zolang je structureel overwerkt en pas iets te zeggen over het rechtsvermoeden van arbeidsomvang" als het aantal uren plotseling afneemt.