Ik heb al 8 keer gesolliciteerd, maar ik word nergens aangenomen/op gesprek uitgenodigd, wat doe ik fout?

Hoi allemaal, ik ben een jongen van 16, bijna 17 van Turkse afkomst en ik heb al 8 keer bij 8 verschillende bedrijven gesolliciteerd. (Supermarkten en winkels).
Ik heb nog nooit gewerkt en ben ook nooit op gesprek uitgenodigd.
Mijn vrienden zeggen dat dit door mijn afkomst kan komen, maar het kan toch niet dat er zoveel mensen racistisch zijn?
Wat doe ik fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk niet dat je iets fout doet. Er zijn op dit moment veel meer werkzoekenden dan banen. Er zijn mensen die al twee jaar lang elke maand vijftig sollicitatiebrieven versturen en nog nooit op gesprek zijn geweest. Ik heb zelf ook heel wat e-mails en brieven die allemaal zo ongeveer beginnen met vertellen dat de belangstelling naar aanleiding van de advertentie erg groot was. Negen van de tien keer staat er niet eens een concrete reden van afwijzing in, wat meestal betekent dat je er bij de eerste schifting al uit bent gevallen. Voor bijbanen is het probleem minder groot, al hangt dat erg af van de regio en de sector. Nu weet ik niet of het in jouw geval inderdaad om een bijbaan gaat, maar ook voor daarvoor komen regelmatig veel reacties op één vacature. Laat in elk geval je CV en brieven eens beoordelen door iemand die er een beetje kijk op heeft: misschien zou je jezelf beter kunnen presenteren dan je nu doet. Loop eens binnen bij winkels en bedrijven om daar je gegevens achter te laten. Niet alleen als er een papier hangt waarop wordt aangegeven dat ze iemand zoeken, maar ook als dit niet het geval is. Supermarkten bijvoorbeeld zijn heel regelmatig op zoek naar nieuwe en jonge krachten en als ze je gezicht een keer gezien hebben, heb je kans dat er sneller aan jou gedacht wordt als er ergens een opening is. Bij dat soort zaken waar het personeelsverloop vrij groot is, kan je best wat vaker langsgaan om te vragen of er al een vacature is. Niet overdrijven natuurlijk, maar zorg dat ze je kennen. Blijf verder vooral reageren op advertenties. Zoek via zoveel mogelijk kanalen: zowel internet als de krant als advertenties in het winkelcentrum. Laat ook aan iedereen om je heen weten dat je op zoek bent naar een baan: ook via-via is een beproefde methode om aan werk te komen. Schrijf je in bij uitzendbureaus en zorg daarna dat je contact houdt: bel regelmatig op, of liever nog: loop regelmatig binnen. Als ze jou kennen, zijn ze sneller geneigd om echt voor je te zoeken en bovendien kunnen ze iemand die ze goed kennen gemakkelijker plaatsen omdat ze dan beter kunnen inschatten wat voor soort functies bij jou passen. En ja: discriminatie bestaat. Helaas is het niet uit te sluiten dat af en toe een afwijzing ook te maken heeft met je naam. Alleen kom je dat negen van de tien keer niet te weten, dus aan die wetenschap heb je eigenlijk niet zo veel. Het enige wat JIJ kunt doen, is blijven zoeken. Dat zal echt een keer resultaat geven. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100